اوقات نماز - فتاوای آیت الله العظمی تبریزی (قدس سره)

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > فتاوای آیت الله العظمی تبریزی (قدس سره):

اوقات نماز

سؤال٢۴٣ -وقت ما بين غروب آفتاب و اذان مغرب حدود ٢٠ دقيقه است آيا مى‌شود در اين وقت نماز ظهر و عصر را خواند؟ توضيح دهيد.

جواب: بسمه تعالى -فاصله بين غروب آفتاب و اذان مغرب حدود ٩ تا ١٢ دقيقه است و چنانچه شخص تا آن وقت نماز ظهر و عصر را نخوانده، در آن وقت بايد به قصد ما فى الذّمة بخواند، و اللّه العالم.

 

سؤال244 -با عنايت به اينكه در بعضى ممالك دو فصل شش‌ماهه وجود دارد يعنى شش ماه شب و شش ماه روز، شخص مكلّف چگونه اداء تكليف نمايد از حيث نماز و روزه؟

جواب: بسمه تعالى -در صورت تمكن بايد از آنجا مهاجرت نموده و به منطقه‌اى كه شب و روز دارد بروند تا نمازهاى يوميه را در اوقات مقرر آن بجا آورند و در صورت عدم تمكن و حرجى بودن مهاجرت تا وقتى كه در آنجا هستند بايد اوقات منطقه‌اى كه نزديك به آنجا است و شب و روز متعارف دارند را ملاحظه نموده و نمازهاى يوميه‌شان را در آن اوقات بخوانند، و اللّه العالم.

 

سؤال٢۴۵ -با توجه به مطالب مطروحه در مسألۀ قبل اگر كسى در فضا مدتى را به سر برد حال به هر عنوانى (فضانوردى يا زندگى)با عنايت به اينكه تغييرات روز و شب و سال و ماه با آنچه در روى زمين است متفاوت مى‌باشد بيان فرماييد وظيفه چنين شخصى نسبت به تكاليف شرعى از جمله نماز و روزه چيست؟

جواب:بسمه تعالى-چنانچه در بيست و چهار ساعت طلوع و غروب خورشيد را درك مى‌كنند نمازها را در اوقات مقرر مى‌خوانند و اگر طلوع و غروب خورشيد را در بيست و چهار ساعت درك نمى‌كنند حكم آنها حكم كسانى است كه در قطبين زندگى مى‌كنند و در جواب سابق بيان شد، و اللّه العالم.

 

سؤال٢۴۶ -آيا دعا يا راه حلى براى كسى كه خوابش بسيار سنگين است و با صداى زنگ ساعت و. . . براى نماز صبح بيدار نمى‌شود وجود دارد كه نمازش قضا نشود؟

جواب: بسمه تعالى -مجرّب است اگر كسى حقيقتا قصد داشته باشد، آيۀ آخر سورۀ كهف را براى بيدار شدن در وقت معيّنى بخواند بيدار مى‌شود، و اللّه العالم.

 

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس