آبها - آیت الله العظمی وحیدخراسانی (مدظله)

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > آیت الله العظمی وحیدخراسانی (مدظله):

آبها

استفتائات آب ها- آیت الله وحید مدظله

آب لوله کشی شهری

سوال 22 : آیا حکم آب لوله کشى شهرى مثل آب کرّ یا جارى است یا مثل آب قلیل؟

پاسخ: آب لوله کشى شهرى حکم آب جارى را دارد.

آب لوله کشی که مخزن آن کمتر از کرّ باشد

سوال 23 : آیا آب لوله کشى در صورتی که مخزن آن در پشت بام بوده و کمتر از کرّ باشد در برخورد با نجاست مثل آب قلیل نجس مى شود؟

پاسخ: بله، مثل آب قلیل بوده و در برخورد با نجاست، آبى که ملاقات با نجاست نموده نجس شده ولى نجاست به مخزن روى پشت بام سرایت نمى کند.

پاکی آب چشمه ها و چاه ها در صورت ملاقات با نجاست

سوال 24 : آیا آب چشمه ها و چاهها در صورتى که کمتر از کرّ بوده و آب منبع طبیعى آن در زیرزمین نیز کمتر از کرّ باشد در برخورد با نجاست نجس مى شود؟

پاسخ: در آب جارى (مثل آب چشمه ها و قنوات) و در آب چاه که اتصال به منبع طبیعی داشته باشند، برخورد با نجاست موجب نجس شدن آن نمى شود مگر این‌که بو یا رنگ یا مزه نجاست را بگیرد و کرّ بودن آن آب یا منبع طبیعى آن شرط نشده است.

تطهیر فرش و لباس با آب باران

سوال 25 : آب باران در چه صورتى فرش و لباس را پاک مى کند؟

پاسخ: باید جریان آب به طورى باشد که عرفاً بگویند باران مى بارد و باریدن دو یا سه قطره کفایت نمى کند و بنابر احتیاط واجب باید به اندازه اى باشد که اگر در زمین سخت ببارد جریان داشته باشد و فرش و لباس نجس در صورتى که آب باران به آن رسیده و در آن نفوذ کند و عین نجاست در آن نباشد پاک مى شود و فشار دادن لازم نیست (و همچنین اگر لباس و فرش متنجس به بول شده باشد یک بار باریدن بر آن با شرط مذکور کفایت مى کند)

 

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس