احکام شیر دادن - فتاوای آیت الله العظمی اراکی (قدس سره)

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > فتاوای آیت الله العظمی اراکی (قدس سره):

احکام شیر دادن

سؤال: شخصی از عیال اول خود بچه شیرخواری دارد آیا می شود عیال دوم آن بچه را شیر بدهد؟

جواب: مانعی به نظر نمی رسد.

سؤال: بچه ای با وجود همه شرایط رضاع از زنی شیر خورده ولی از خود پستان نمکیده بلکه با دستگاهی که به پستان متصل بوده شیر خورده آیا رضاع محقق شده؟

جواب: چون در تحقق رضاع شک داریم و احتمال می دهیم رضاع محرم آن است که مستقیما از خود پستان بمکد نه با چیزی که به پستان متصل است استصحاب عدم رضاع محکم است البته این استصحاب حکمی به معنای عدم ترتب احکام رضاع است نه موضوعی.

سؤال: هر گاه زن فرزند دختر خود را شیر بدهد ازدواج او باطل می شود (لا ینکح اب المرتضع فی اولاد صاحب اللبن) آیا این حکم شامل دختر رضاعی هم می شود که اگر زن فرزند دختر رضاعی خود را شیر بدهد ازدواج باطل می شود؟

جواب: نشر حرمت در مفروض سوال مبنی بر عموم منزلت است و ما عموم منزلت را قایل نیستیم.

سؤال: زنی بچه خود را شیر داده و دو سال تمام شده و شیر بعد از دو سال هم جریان دارد و بچه دیگری را شیر می دهد آیا رضاع محرم محقق می شود؟

جواب: آنچه شرط است این است که دو سال بچه تمام نشده باشد و اما زن شیرده اگر بعد از دو سال شیر دادن بچه ای را شیر دهد محرومیت ایجاد می شود.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس