آیةالله نوری همدانی: اهمیت ازدواج در اسلام - نکاح (ازدواج)

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > نکاح (ازدواج):

آیةالله نوری همدانی: اهمیت ازدواج در اسلام

اهميت ازدواج در اسلام

ازدواج يکي از مستحبّات بسيار موکّد اسلام است و احاديث بسياري از حضرت رسول اکرم و اهل بيت مکرّم آن حضرت ( سلام الله عليهم ) در رابطه با ترغيب و تشويق به ازدواج و انتقاد و مذمّت از ترک ازدواج صادر شده است .

حضرت رسول اکرم ( صلّي الله عليه و آله ) فرمودند : « هيچ خانه اي در نزد خداوند ، بهتر از خانه اي که به وسيلة ازدواج برپا مي شود و آباد مي گردد ، نيست » .

و نيز آن حضرت فرمودند : « کسي که ازدواج کرد نصف دين خود را حفظ کرده است و مراقب نصف ديگر دين خود باشد » .

حضرت صادق ( عليه السّلام ) فرمودند : « دو رکعت نماز يک انسان متأهّل از 70 رکعت نمازي که شخص عَزَبْ بجا مي آورد ، با فضيلّت تر است » .

حضرت رسول اکرم ( صلّي الله عليه و آله ) فرمودند : « پست ترين مُردگان شما افرادي هستند که از از دواج کردن خودداري کرده و عَزَب مانده اند » .

و اگر کسي بترسد که اگر ازدواج نکند در حرام مي افتد ، ازدواج بر او واجب مي شود .

بر اساس احاديث اهل بيت ( عليهم السّلام ) مخصوصاً ترک ازدواج بخاطر ترس از فقر و عدم امکانات اقتصادي ، مذموم است .

حضرت پيغمبر (صلي الله عليه و آله ) فرمودند : « کسي که به واسطة ترس از فقر ترک ازدواج مي کند نسبت به خداوند سوءظنّ( گمان بد) بکار برده است و خداوند متعال فرموده است : ان يکونوا فقراء يغنهم الله من فضله يعني اگر ازدواج کنندگان در فقر و مضيقة اقتصادي باشند خداوند آنها را از فضل و کرم خود بي نياز خواهد کرد »

طبق احاديث اسلامي و اين آيه از قرآن کريم ، ازدواج موجب از بين رفتن فقر و بوجود آمدن وسعت اقتصادي است . شخصي در محضر مبارک حضرت پيغمبر ( صلي الله عليه وآله ) از مضيقة اقتصادي شکايت کرد ، حضرتش فرمودند : « ازدواج کن تا مشکلات اقتصادي تو بر طرف شود » و اين جريان تا سه مرتبه تکرار شد و در هر دفعه آن حضرت وي را امر به ازدواج کرد و نيز آن حضرت فرمودند : « ازدواج کنيد تا روزي شما وسعت پيدا بکند »

حضرت صادق ( عليه السّلام ) فرمودند:« افزايش روزي با ازدواج و داشتن اهل و عيال تَو‍أم است »

در امر ازدواج بايد قبل از هر چيز و بيش از همه به ايمان و تقوا و تعهّد اسلامي توجّه داشت .

رسول اکرم ( صلي الله عليه و آله ) فرمودند : « هنگامي که افرادي که از جهت اخلاق و تعهّد اسلامي و تدّين شايستگي دارند براي خواستگاري آمدند در ازدواج و وصلت با آنها جواب منفي ندهيد و به ازدواج با آنها اقدام کنيد و گرنه فتنه و فساد بزرگي دامنگير جامعه خواهد شد »


[1] این توضیحات در رساله آیت الله نوری همدانی آمده است.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس