سؤالاتی در باره خمس (مرجع تقلید آیةالله امام خمینی) - خمس

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > خمس:

سؤالاتی در باره خمس (مرجع تقلید آیةالله امام خمینی)

سلام سوالاتی داشتم: چگونه است که علما قدیم عمده تا معتقد به عدم تعلق خمس به هدیه بوده اند ولی اکثر مرجع جدید قایا به تعلق خمس به هدیه دارند . برخی سوال میکنند حدیث جدیدی کشف شده است و یا مخارج بیوت اضافه شده است که من نمیدانم چه پاسخی به انها بدهم . 260 سال ایمه در بین مروم زندگی میکرده اند از اداب تخلی و نوره کشیدن حدیث داریم چگونه است که در باب خمس که بحث مهمی هم هست اینقدر اختلاف وجود دارد . و تا چند قرن بعد از غیبت کبری نظر برخی از علما تدفین وجوه سهم امام بود چگونه این موضوع از طرف اینه مغفول مانده است . ضمن این که در تشرف برخی از علما خدمت امام زمان عج تا ذکر رکوع حدیث داریم ولی این موضوع محل اختلاف مانده است خواهشا جوابی بدهید که بتوانم ان ها را متقاعد کنم.
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی امام خمینی(قدّس سرّه)

جواب: سلام علیکم؛ 1- چند نفر از علمای قدیم را می شناسید که معتقد به عدم تعلق خمس بودند؟
2- اکثر مراجع فعلی قائل به خمس هدیه هستند ولی بسیاری از مراجع نیز قائل نیستند و برخی از مراجع احتیاط کرده اند.
3- مطلبی که بعضی گفته اند آیا حدیث جدید کشف شده یا مخارج بیوت اضافه شده مطلبی از سر بی ادبی و جسارت و ناپختگی و غیر معقول هست زیرا از نظر معارف اسلام کسی که بنایش بر جسارت و بی ادبی باشد لزومی ندارد پاسخش داده شود
4- ائمه علیهم السلام در مدت 260 سال زندگی نورانی شان دریای بی ساحل از معارف و معالم اسلام ارائه فرموده اند اما کسی که به سخریه می گوید در زندگانی ائمه از آداب تخلی و نوره کشیدن حدیث امده باید شخصی کاملا بی ادب و جسور باشد که پاسخی برای سخنانش نیست.
6- مراجع عظام اگر راجع به خمس فتوا می دهند فتوایشان براساس احادیث و روایات و سنت های معصومین علیهم السلام است که به طور مفصل در کتب اسلامی وجود دارد
7- کسی که اینگونه سخن می گوید باید فردی هذل گو باشد زیرا اگر کسی عالمانه و منطقی بخواهد به موضوعی اینچنین با اهمیت مطالعه داشته باشد باید در این زمینه کتب مفصل را مطالعه نماید و خوشبختانه کتب مفصلی برای تبیین موضوع خمس نگارش شده است که اینان از آن کتب غافلند.
8- اگر یک نفر از علما به هر دلیلی وجوه شرعی را بجای مصرف دفن می کرده نباید رفتارش ملاک قرار بگیرد که عمل هزاران مرجع و دانشمند اسلامی بخاطر حرکت یک شخص زیر سوال برود در حالی که عاقلانه این است که در ان حرکت که وجوه شرعی دفن می شده نقد و اشکال شود.
9- هیچ موضوعی از طرف ائمه علیهم السلام مغفول و بی جواب نمانده است.
10- تشرف هر چند یک فضیلت معنوی است ولی مبنای حکم شرعی قرار نمی گیرد وانگهی اگر ما بخواهیم احکام را بر مبنای تشرفات تبیین کنیم باید هزاران تشرف مفصل صورت گرفته باشد تا بخشی از معارف اسلام مشخص شوند.
11- در معارف اسلام اختلاف نظر در تمام زمینه ها وجود دارد و اکثر این اختلافات معقول و منطقی است که در این سوال و جواب جای بحث ان نیست.
نکته آخر:
نامه شما را علیرغم اغلاط املایی و نادرست که دارد البته ویرایش کردم و بنای ما براساس انچه در فرم ارسال سوالات شرعی نوشته ایم بر پاسخ دادن بر چنین نامه هایی نیست لکن احساس کردم که چنین نامه ایی که متاسفانه با عصبانیت و بدون سلام شروع شده نمی تواند بدون جواب بماند.
شما می توانستید سوال کنید :
دلیل اختلاف در فتاوای مراجع عظام پیرامون خمس هدیه چیست تا ما علیرغم اینکه به چنین نامه ایی هم وظیفه جواب نداریم ولی جواب کوتاهی خدمت شما ارسال می کردیم.
ان شاءالله از پاسخی که مطابق نامه شما ارسال شده است رنجیده نشوید. یاحق


کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس