در مجمع البحرين آورده است: الماتم بفتح الميم والعين و هو عندالعرب اجتماع النساء فى الخير... و عند العامة المصيبة... و قيل الماتم مجتمع الرجال والنساء فى الغم والفرح ثم خصص به اجتماع النساء للموت. و صاحب حدائق در ج 7، ص 118، فرموده است: بعيد نيست استثناء كردن پوشيدن لباس سياه در ماتم امام حسين (عليه السلام) از كراهت داشتن آن، زيرا روايات مستفيضه وارد شده در امر به اظهار شعائر احزان و سپس فرموده است مويّد اين استثنا روايتى است كه استاد ما مرحوم مجلسى از برقى در كتاب محاسن نقل كرده است.
مرحوم حاجى نورى در ج 3، مستدرك الوسائل از طبع آل البيت، ص 327، رواياتى نقل فرموده است و سپس آورده است: در اين اخبار و قصص اشاره يا دلالت است بر عدم كراهت پوشيدن لباس سياه يا رجحان پوشيدن لباس سياه به جهت حزن براى اباعبدالله الحسين (عليه السلام) همانطورى كه سيره كثيرى از متشرعه در اين ايام است