مشكوك الطهارة محكوم به طهارت است - فتاوای آیت الله العظمی گلپایگانی (قدس سره)

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > فتاوای آیت الله العظمی گلپایگانی (قدس سره):

مشكوك الطهارة محكوم به طهارت است

سؤال71 - يافتن فضله موش در خمير و يا در نان، چه صورت دارد؟.

جواب:  از همان موضعى كه با آن ملاقات كرده اجتناب نمايند و بقيه محكوم به طهارت است.

سؤال72 - با اشخاص لا ابالى كه چندان پاى بند به قيود دينى نيستند معاشرت چه صورت دارد؟.

جواب:  با شك در نجاست، محكوم به طهارت‌اند و معاشرت با آنها جائز است.

سؤال73 - در رساله شريفه عمليه مسأله 107 و 108 فرموده‌ايد (كفار نجسند و تمام رطوبات بدن آنها نيز نجس است) اكنون بفرمائيد آيا دواهائى كه در بازار مسلمين بيع و صرف مىشود و مصنوع دست آنها است، محكوم به طهارت است؟.

جواب:  اگر يقين نداشته باشيد كه به بدن كافر رسيده و شك در نجاست آن داشته باشيد محكوم به طهارت است.

سؤال74 - بنده مسافرخانه‌چى هستم در مسافرخانه‌ام افراد مختلف و داراى اديان مختلف مىآيند و گاه مىشود كه مأمور دولت، يك نفر خارجى را مىآورد و اظهار مىدارد كه بايد او را منزل دهى آيا مىتوانم آن رختخواب را كه ارمنى و مانند او در آن خوابيده به ديگرى بدهم يا نه؟.

جواب:  اگر شك داريد كه رختخواب را نجس كرده باشد تكليفى بر شما نيست و مىتوانيد آن را به ديگران بدهيد.

سؤال75 - زنى كه غسل بلد نيست و نماز هم نمىخواند مىشود از غذائى كه او درست كرده خورد يا نه؟.

جواب:  ما دامى كه آن زن متهمه و بى مبالات در نجاست و طهارت نباشد خوردن غذاهائى كه با مباشرت او درست مىشود اشكال ندارد.

سؤال76 - كسى از محل غائط رطوبتى شبيه به چرك مىبيند و از آن محل، حس سوزش هم مىكند آيا اين رطوبت پاك است يا نه؟ جواب:  با شك در خروج غائط، محل، محكوم به طهارت است.

سؤال77 - هنگامى كه برف و يا باران در كوچه‌هاى خاكى مىبارد و سگ هم در آنجا رفت و آمد مىكند اگر به لباس بپاشد چه صورت دارد بعد از خشك شدن و تراشيدن، شستن لازم است يا نه؟.

جواب:  با احتمال طهارت، محكوم به طهارت است و تراشيدن و تطهير، لازم نيست.

سؤال78 - هر گاه فضله موش در حبوب ديده شود جستجو در آن لازم است كه شايد باز هم باشد و اگر جستجو نكرده آن گندم را آرد كردند آن آرد محكوم به طهارت است يا نه؟.

جواب:  با شك، فحص، لازم نيست و آرد آن، محكوم به طهارت است.

سؤال79 - لباسهائى را كه به لباسشوئى و باصطلاح، اطو شوئى مىدهند چه صورت دارد چون غالبا اشخاصى كه پرهيز از نجاسات نمىكنند و يا اصلا طهارت نمىگيرند به همين لباسشوئىها لباس مىدهند در اين صورت مىشود به آنها لباس داد جهت شستن يا نه و همچنين همان اشخاص با ما معاشرت دارند تكليف ما با آنها چيست؟.

جواب:  با شك در نجس شدن، محكوم به طهارت است و با شك در پاك شدن، محكوم به بقاء نجاست است مگر اين كه بگويد تطهير كردم يا بدانيد تطهير كرده، و در معاشرت با اشخاص آنچه را علم به نجاست داريد، اجتناب كنيد و مشكوكات، محكوم به طهارت است و وسوسه، متابعت شيطان و حرام است.

سؤال80 - اگر انسان ببيند و يقين حاصل كند كه در فلان مهمانخانه و رستوران يك بار، مشروب الكلى خورده شد آيا مىتواند در آن مهمانخانه و رستوران بعدا غذا بخورد يا نه؟.

جواب:  اگر ظرفى را كه فعلا مىخواهد در آن، غذا بخورد شك در پاك بودن آن داشته باشد محكوم به طهارت است و اشكال ندارد.

سؤال81 - استعمال ادكلن اعم از داخلى و خارجى، جائز است يا نه؟.

جواب:  حقير از مواد آن اطلاع ندارم بلى اگر علم نداشته باشيد كه از چيز نجس ساخته شده يا با نجسى ملاقات نموده محكوم به طهارت است.

سؤال82 - بر فرض آن كه فضلات طيور حرام گوشت نجس باشد، فضله طير مجهول الحال براى جاهل به آن، محكوم به طهارت است يا نجاست؟.

جواب:  به نظر حقير فضله طير حرام گوشت طاهر است و بنابر نجاست، در صورت شك، محكوم به طهارت است.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس