در موارد تطهير به آب قليل خروج غساله لازم است - فتاوای آیت الله العظمی گلپایگانی (قدس سره)

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > فتاوای آیت الله العظمی گلپایگانی (قدس سره):

در موارد تطهير به آب قليل خروج غساله لازم است

سؤال16 - ماشينهاى لباسشوئى كه معلوم نيست لباس را فشار دهد و ظاهرا فقط در اثر تهويه و حرارت، آن را خشك مىكند آيا در اين مورد خروج غساله، صدق مىكند يا نه با توجه به اين كه به آب جارى اتصال داشته است؟

جواب:  اگر آب كر يا جارى به تمام لباس نجس برسد پاك مىشود و محتاج به فشار نيست و در تطهير به آب قليل در چيزهائى كه خروج غساله محتاج به فشار است بايد با فشار، غساله خارج شود و مجرد زوال غساله بدون فشار كافى نيست.

سؤال17 - شخصى جائى از بدنش متنجس است اگر دو مرتبه دست را تر كند شاداب و بر آن بكشد كه اقل غسل حاصل شود و غساله‌اش را بگيرد طاهر مىشود يا خير؟

جواب:  مشكل است بايد آب بريزد كه غساله آن بنحو متعارف منفصل شود.

سؤال18 - اگر فشار دادن را در مورد لزوم آن ترك كنند و بگذارند تا غساله در طول مدت، به خودى خود خارج شود در طهارت آن چيز، كفايت مىكند يا نه؟

جواب:  اگر تمام آنچه در اثر فشار خارج مىشد، در فرض مذكور خارج شود كفايت مىكند.

سؤال19 - در تطهير متنجسات، معظم الماء جدا شود كافى است يا بايد قطراتى كه در چيز متنجس است نيز بيفتند؟.

جواب:  بقدرى كه عرفا صدق مىكند كه غساله، زائل شده كافى است و بقاء قطرات قليله، مضر نيست.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس