تقاص - فتاوای آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله)

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > فتاوای آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله):

تقاص

١ – تقاص کردن در قبال خسارت وارده

سؤال: زن و مردي طلاق گرفته اند، خانم طلاي خود را به طلا فروش داده تا برایش بفروشد، در مقابل شوهر سابقش با ترفند پول طلا را از طلافروش گرفت. اکنون این خانم مبلغی به طلا فروش بدهكار است، آیا می تواند این بدهی خود را در مقابل مبلغ طلای خود حساب کند و نپردازد؟

جواب: با توجه به اینکه طلا فروش حق نداشته پول طلای آن را به شوهرش بدهد زن می تواند به مقدار آن تقاص کند.

٢ – تقاص در صورت تلف شدن مال

سؤال: شخصى عازم سفر ایران بوده، فرد دیگرى قبل از ورود به مرز از او مى خواهد که در این سفر باهم باشند، در گمرک خسروى هنگام بازدید اسبابهاى او معلوم شد مقدار زیادى اشیاى ممنوع الورود همراه دارد که تمامى آنها را اداره گمرک مصادره کرد و شخص اوّل فقط تعدادى سمباده ایتالیایى همراه داشت و مأمور گمرک به گمان آن که سمباده ها هم راجع به شخص دوّم است آن را هم مصادره کرد و توسّلات و التماسات شخص اوّل نتیجه اى نداد لاجرم شخص اوّل معادل قیمت سمباده ها را از شخص دوّم که به او بدهکار بود از بابت قیمت سمباده ها تقاص کرد، آیا این کار اشکال دارد؟

جواب: اگر صاحب اموال قاچاق سبب شده است که اموال غیر قاچاق مربوط به شخص اوّل نیز از بین برود ضامن است و مى توان تقاص کرد.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس