واسطه و دلال جنس را فروخته و ثمنش وصول نشده - فتاوای آیت الله العظمی گلپایگانی (قدس سره)

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > فتاوای آیت الله العظمی گلپایگانی (قدس سره):

واسطه و دلال جنس را فروخته و ثمنش وصول نشده

سؤال257 - شخصى فرشى را داد به دلالى كه براى او بفروشد دلال فرش را به كسى فروخت و در ازاء آن چكى گرفت بى محل و به صاحب فرش داد آيا دلال ضامن است يا نه؟

جواب:  در فرض مسأله اگر صاحب فرش بدون معرفى دلال صاحب چك را معتبر دانسته و راضى شده كه فرش را به صاحب چك فروخته باشد دلال ضامن نيست و ليكن اگر او را نمىشناخته و او را معتبر نمىدانسته و دلال عهده گرفته كه وجه را وصول نمايد دلال ضامن است و اگر نزاع موضوعى در بين باشد مرافعه شرعيه لازم است.

سؤال258 - شخصى چهار تخته قالى برسم امانت نزد اينجانب آورد كه به فروش برسانم و يك تخته از آن قاليها صاحب جداگانه داشت كه آورنده قالى گفت اين امانت است مال ديگرى است اگر از دويست تومان كمتر خواستند نفروش من آن سه تخته خود شرا فروختم به مدت و چك آن را بدستور خودش در بازار كم نموده و به او دادم و از طرف صاحب آن يك فرش امانت نامه‌اى آمد كه فرش او را به قيمت عادله بفروشيم فرش به همان خريدار سه تخته فروخته شد به مدت سه ماه و صورت آن را براى صاحبش فرستادم و در طى اين سه ماه خريدار چهار تخته قالى ورشكست شد فعلا تكليف چيست؟

جواب:  در صورتى كه واسطه تقصير نكرده باشد ضامن نيست ولى اگر عين قالى ها نزد خريدار ورشكسته موجود باشد صاحبان آنها با رجوع به حاكم شرع و حكم به حجر و افلاس شخص نامبرده مىتوانند عين قالى ها را بر گردانند واحق از ساير غرما مىباشند.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس