شکار با اسلحه - فتاوای آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله)

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > فتاوای آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله):

شکار با اسلحه

١ – شکار با تفنگ شکاری ساچمه ای

سؤال: لطفا در خصوص حلیت و حکم شکار با تفنگ شکاری که ساچمه های گرد و ریز دارد به طور کامل ارشاد فرمایید.

جواب: هرگاه بدن حیوان را سوراخ کند و خون از آن بیاید حلال است ولی اگر موقعی به شکار برسند که نمرده باید آن را سر ببرند.

٢ – طریقه حلیت حیوان شکار شده

سؤال: در چه صورت حیوانى که بر اثر شکار از بین مى رود حلال است؟

جواب: در صورتى که وقت براى رسیدن و سر بریدن کافى نباشد و گلوله بدن او را مجروح کرده، و خونى از آن آمده باشد، حلال است. مشروط بر این که سایر شرایط مانند بردن نام خدا به هنگام شکار کردن و مسلمان بودن شکار کننده نیز در آن جمع باشد، و در صورتى که وقت براى سر بریدن دارد و در ذبح آن کوتاهى کند حرام است.

٣ – شکار با سلاح غیر مجاز

سؤال: طبق قوانین جمهورى اسلامى، نگهدارى سلاح غیر مجاز جرم محسوب مى شود. لطفاً بفرمایید:

اولا: در صورتیکه فردی اقدام به نگهداری اسلحه غیر مجاز نماید، وظیفه مسلمانان در مورد این گونه موارد چیست؟

ثانیاً: شکار با سلاح غیر مجاز شرعاً چه حکمى دارد؟

جواب: شکار حرام نمى شود; ولى نگه داشتن اسلحه غیر مجاز جایز نیست.

٤ – شکار با مجوز و سلاح دیگری

سؤال: در کتب فقهى شکار با سلاح غصبى شرایط مخصوص به خود را دارد، ولى بر اساس قانون، یک فرد تحت هیچ شرایطى (چه مجوّز داشته باشد، و چه نداشته باشد،) نمى تواند از سلاح مجاز دیگران استفاده نماید. حال اگر فردى از سلاح دیگرى در شکار استفاده کند (و لو با اجازه صاحب سلاح،) حکم شرعى شکار چیست؟

جواب: شکار حرام نیست; هر چند کار خلافى کرده است.

٥ – گوشت شکار غیر قانونی

سؤال: طبق قانون محیط زیست جمهورى اسلامى ایران، شکار قوانین مخصوص به خود را دارد، و یک شکارچى باید به آن پایبند باشد. از جمله آنها مراعات کمیّت و کیفیّت شکار، داشتن سلاح مجاز، داشتن پروانه شکار، شکار در فصل و روزهاى مجاز، شکار در محلّ مجاز، و رعایت بعضى قوانین دیگر مى باشد. حال اگر یک شکارچى همه، یا یکى از قوانین مربوطه را رعایت ننماید، استفاده از شکار مذکور چه حکمى دارد؟

جواب: گوشت آن شکار حرام نیست; ولى تخلّف از قوانین حکومت اسلامى جایز نمى باشد.

٦ – پیدا کردن لاشه شکار بعد از مرگ

سؤال: شخصى به هنگام غروب آفتاب به طرف شکار تیراندازى نموده، و آن را زخمى مى کند. شکارچى از همان لحظه به دنبال یافتن شکار مى رود (دنبال کردن شکار زخمى از ردّ خونى است که از او بر جا مى ماند.) بعد از لحظاتى شب فرا مى رسد، شکارچى مجبور مى شود شکار را رها نموده، و شب را در آن منطقه بخوابد. روز بعد به جستجو ادامه مى دهد، و بعد از مدّتى شکار را در حالى مى یابد که به خاطر خون زیادى که از او رفته، مرده بود. آیا گوشت این شکار حلال است؟

جواب: در صورتى که مى داند شکار به وسیله همان تیر از بین رفته، گوشت آن حلال است.

٧ – طرقیه حلیت حیوان شکار شده

سؤال: در چه صورت حیوانى که بر اثر شکار از بین مى رود حلال است؟

جواب: در صورتى که وقت براى رسیدن و سر بریدن کافى نباشد و گلوله بدن او را مجروح کرده، و خونى از آن آمده باشد، حلال است. مشروط بر این که سایر شرایط مانند بردن نام خدا به هنگام شکار کردن و مسلمان بودن شکارکننده نیز در آن جمع باشد، و در صورتى که وقت براى سر بریدن دارد و در ذبح آن کوتاهى کند حرام است.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس