سؤال 77 - اسقاط حمل كه هنوز علقه است شرعا چه صورت دارد چنانچه حرام باشد ديه هم دارد يا خير و در حرمت اسقاط و وجوب ديه فرقى نسبت به ولد الزنا و حلال زاده هست يا خير و در صورتى كه ولد الزنا باشد ديه به كه مىرسد؟ ثانيا اين كه آيا ديه بر دكتر است كه بالمباشره سوزن بزند و اسقاط كند و اگر دكتر نسخه سوزن بدهد و شخص ديگر كه نمىداند اين سوزن براى چيست تزريق نمايد و اسقاط كند ديه به عهده كيست به عهده دكتر است و يا كسى كه سوزن را تزريق نموده؟
جواب: اسقاط جنين حرام است و ديه آن اگر علقه باشد چهل مثقال هجده نخودى طلاى مسكوك است و اگر طبيب بدون اطلاع واذن زن سوزن بزند و اسقاط كند ديه به عهده او است و چنانچه سوزن را به شخص ثالثى كه اطلاع ندارد بدهند و او به گمان سوزنهاى معمولى تزريق نمايد ديه به عهده كسى است كه او را به اين كار امر كرده و اگر مباشر با علم به اين كه سوزن موجب سقط مىشود به امر زن اين كار را انجام داده احتياط اين است كه مباشر تمام ديه را به پدر جنين و اگر پدر ندارد به هر كس كه وارث او است بدهد و ديه ولد الزنا اگر از طرفين باشد به فقيه جامع الشرائط پرداخت شود و لكن احوط در ديه ولد الزنا مصالحه با حاكم شرع است.
سؤال 78 - زنى كه با مرد اجنبى آشنا شده و مدتى با هم رابطه داشتند و يك بچه هم از آنها بوجود آمده و بچههاى ديگرى هم از شوهرش دارد حالا مىخواهد توبه كند چه صورت دارد و آن بچه نامشروع را هم سقط كرده ديه دارد يا نه و ديهاش چه مقدار است؟
جواب: نعوذ بالله اگر مردى با زن شوهر دار زنا كند آن زن بر آن مرد حرام ابدى مىشود و بچه سقط شده ديه دارد و ديه آن بنابر احتياط لازم به مقدار ديه حلال زاده است.