حکم بی مبالات به پاکی و نجسی (مرجع تقلید آیةالله سیستانی) - طهارت و نجاسات

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > طهارت و نجاسات:

حکم بی مبالات به پاکی و نجسی (مرجع تقلید آیةالله سیستانی)

سوال با سلام اهل مشهدم 3 سال است که ازدواج کرده و به اصفهان آمده ام خانواده ام در حد عرف پاکی و نجسی را رعایت می کنند ولی متاسفانه بارها دیده ام خانواده همسرم به پاکی و نجسی را رعایت نمی کنند و چندین مرتبه تذکر داده ام ولی اعتنا نمی کنند و از طرفی چون اینجا غریبم آنجا می روم و آنها می آیند که بهرحال به همه جا دست می زنند تکلیف من چیست با اینکه یقین دارم و چندبن بار شاهد نجس کاری آنها بوده ام آیا هر جا آنها با دست خیس می زنند نجس می شود یا خودم که آنجا میرم چون شنیدم اگر کسی به یقین برسد برای او نجس است من باید چکار کنم این گول زدن خودم نیست که بگویم برای من پاک است خواهش میکنم جواب من را هرچه سریعتر بدهید خدا به شما سزای خیر دهد تکلیف بنده را مشخص کنید متشکرم
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی سیستانی(مدظله)
 
جواب: سلام علیکم؛دخترم هر کاری با مهر و محبت حل شدنی هست و غالباً اظهار ناراحتی نه تنها مشکلی را حل نمیکند بلکه مشکل را عمیقتر میکند.
دو مشکل در این مسیر و حل این مشکل هست.
1- مشکل خودتان؛
2- مشکل همسر و خانواده همسرتان.
=====
1- مشکل خودتان این هست که وسواسی هستید البته میزان وسواسی شما را بیان نمیکنم ولی یقیناً وسواسی هستید زیرا:
- کسی که یقین داریم کافر هست اگر به جائی دست بزند حکم به نجاست نمیشود مگر اینکه یقین به رطوبت (نه نم) دست او داشته باشیم.
- کسی که یقین داریم تمام ظاهرش نجس هست اگر به جائی دست بزند حکم به نجاست نمیشود مگر اینکه یقین به رطوبت (نه نم) دست او داشته باشیم.
- اگر کسی که کافر یا نجس باشد به جائی دست بزند ما وظیفه نداریم کنجکاوی کنیم که آیا دستش تر هست یا خیر، کسی که دقت میکند و کنجکاوی میکند خودش مشکل دارد و وسواسی هست و گناه وسواسی نیز کمتر از گناه بی مبالات نیست زیرا وسواسی همواره در گناه هست.
- فکر کنید معصومین علیهم السلام که در زمان آب قلیل بوده اند و به آب لوله کشی دسترسی نداشته اند چه میکرده اند.
2- مشکل همسر و خانواده همسرتان طبق فرموده شما این است که اهل رعایت نیستند و البته شما میتوانید به همسرتان (تأکید میکنم فقط با همسرتان) به خوبی و نرمی و صمیمیت و اخلاق حسنه صحبت کنید و او را راهنمائی کنید ولی اگر توان رعایت این شرایط را ندارید حتماً از گفتگو اجتناب کنید و اگر به کتابی در این زمینه دسترسی دارید تهیه کنید و برای مطالعه به ایشان بدهید.
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس