مصرف زكات - فتاوای آیت الله العظمی خوئی (قدس سره)

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > فتاوای آیت الله العظمی خوئی (قدس سره):

مصرف زكات

سؤال 600- كسانى كه ريش مى‏تراشند و يا اينكه قرائت نمازشان مثلاً باطل است و در ياد گرفتن كوتاهى مى‏نمايند آيا در صورت فقر جايز است از وجوهات منطبقه به آنها داده شود يا نه؟ و همچنين به ترياكى؟

جواب: مانعى ندارد مگر آنكه كمك به معصيت او باشد، چنانچه در مسئله 1847 توضيح ذكر شده است. واللََّه العالم.

سؤال 601- كمك به شخص فقيرى كه نماز نمى‏خواند (از وجوه منطبقه) چه صورت دارد؟

جواب: بدون ضرورت جايز نيست على الاحوط. واللََّه العالم.

سؤال 602- به فقير ترياكى مى‏شود از وجوه منطبقه داد يا نه؟ در صورتى كه معلوم يا مظنون باشد كه به مصرف ترياك مى‏رساند؟

جواب: اگر مصرف او باشد شرعاً مانعى ندارد. واللََّه العالم.

سؤال 603- زيدى كه فقير شرعى است وجهى را از وجوه منطبقه گرفت آيا مى‏تواند آن را صرف تعمير مسجد و يا حمام و غيره بنمايد يا نه؟ و چنانچه اين عمل تكرار شود چگونه است، مثلاً صد تومان در مرتبه اول، و بعد از چندى دويست تومان و هكذا.

جواب: در مفروض سؤال بعد از مالك شدنش به جهت فقير بودن در آن حال مانعى ندارد. واللََّه العالم.

سؤال 604- زيدى كه فقير شرعى مى‏باشد پولى از كسى قرض كرده مثلاً يا جنسى را مثلاً نسيه خريده و چون سر مدت دين را ادا نكرده و يا نداشته كه بدهد، طلبكار ربح و نزول روى طلب خود كشيده، و بعد از مدتى مثلاً يك صد تومان شايد پنج يا ده برابر شده، و از مديون هم سفته يا مدرك دولتى گرفته، و در وصول طلب خود سخت‏گيرى مى‏نمايد، و بدهكار را ممكن است به زندان هم بيندازد با اين تفصيل بفرمائيد براى استخلاص و حفظ آبروى اين فقير شرعى از وجوه منطبقه مى‏توانند برادران ايمانى به او بدهند يا نه؟

جواب: مانعى ندارد.

سؤال 605- در صورتى كه پولى مثلاً از زكات براى انجام امور خيريه دينيه جمع‏آورى شود چنانچه از اين وجه پول به روضه خوانى كه سيد و يا مستغنى است بدهند چه صورت دارد، و همچنين صرف اطعامى كه مدعوّين اعم از هاشمى و غيره، و غنى و فقير هستند.

جواب: مفروض سؤال جايز نيست. واللََّه العالم.

سؤال 606- آيا مظالم مى‏شود صرف در امور خيريّه دينيّه عامّ المنفعه از قبيل ساختن و يا تعمير مسجد و حمام و خرج مجالس روضه خوانى و گفتن مسائلشرعيّه و غيره نمود يا نه؟

جواب: مصرف آن منحصر به فقير است.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس