زكات اموال - فتاوای آیت الله العظمی خوئی (قدس سره)

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > فتاوای آیت الله العظمی خوئی (قدس سره):

زكات اموال

سؤال 593- عاملينى هستند به نام دهقان يا غيره كه از نظر زحمتكشى در زراعات با ارباب زراعت طبق قرارداد خودشان سهمى از زراعت مى‏برند، مثلاً يك پنجم گندم زراعت را مى‏برند، اما فقط از گندم بهره مى‏برند نه از كاه آن، بفرمائيد اگر مقدار گندمى كه از زراعات به واسطه عامل بودن مى‏برند به قدر نصاب است بايد زكات بدهند اگر چه از كاه آن زراعت نمى‏برند يا زكات بر آنها واجب نيست.

جواب: در صورتى كه به قدر نصاب برسد بايد زكات آن را بدهد اگر چه از كاه آن حصه ندارد. واللََّه العالم.

سؤال 594- در جواب استفتايى كه راجع به زكات گندم يا جو كه با آب استيجارى عمل آمده، مرقوم فرموده‏ايد زكات آن 120 است، آيا درست است يا نه؟ در فرض صحت اگر كسى خود آب ملكى دارد و آن را به ديگرى اجاره داده و يا در باغستان صرف مى‏كند و از آب استيجارى ديگر گندم و زراعت خود را سيرآب مى‏كند باز هم زكات آن گندم 120 است يا نه؟

جواب: بلى درست است و زكات فرض دوم نيز يك بيستم است و در اين حكم فرق بين اين دو فرض نيست ولكن اين در صورتى است كه آن آب استيجارى به علاج باشد از قبيل دلاء و نحو آن چنانكه متعارف همين است. واللََّه العالم.

سؤال 595- چاه‏هاى عميق، در غله آن عشر است يا نصف عشر؟

جواب: نصف عشر است.

سؤال 596- اين بنده مقدارى از كشمش خشك از محصول باغم استفاده كرده لكن از حد نصاب كمتر است ولى مقدارى انگور دارم كه اصلاً قابل خشك شدن نيست و فقط در حالت انگورى استفاده مى‏شوند يا شيره مى‏شوند، فعلاً نمى‏دانم اگر اين انگورها هم زكات داشته باشد و به حدّ نصاب مى‏رسد، بايد زكات بدهم يا نه؟ بيان فرمائيد.

جواب: بلى در اين قسم هم زكات واجب است و از جهت نصاب ملاحظه فرض خشك شدن آن مى‏شود ولو به ضميمه قسم اول.

سؤال 597- چند قسم از انگور است اصلاً قابل خشك شدن نيستند مثل سبز انگور و امثال آن، بلكه استفاده از آنها منحصر به خوردن آنها است در حالت انگورى، يا اينكه بايد آب آنها جوشانيده شده و شيره انگور بسازند، و لذا سنجيدن مقدار خشك آنها مشكل است خواهشمند است بفرمائيد اوّلاً اين قبيل انگورها هم زكات دارند و واجب است از آنها زكات داده شود؟ و بعداً طريقه سنجيدن حد نصاب آنها چيست؟

جواب: در صورت مفروضه رجوع به اهل خبره‏اش نماييد، و اگر اهل خبره در بين نيست، اگر شك داريد در بلوغش حد نصاب را، دادن زكات از آن واجب نيست و اگر مى‏دانيد بايد زكاتش را بدهيد. واللََّه العالم.

سؤال 598- آيا طلاهاى مسكوكى كه فعلاً زنها زينت خود قرار مى‏دهند زكات دارد يا خير؟ و مراد از رواج معامله چيست؟

جواب: مقصود از رواج سكّهء پول واقع شدن در معامله بازارى است در عوض متاعى كه خريدارى مى‏شود، و اگر چنين باشد زكات در آن، به شرايطش واجب خواهد شد.

سؤال 599- گوسفند سائمه چنانچه مثلاً در بين سال مثلاً پنج شب هر شبى يك نوبت و يا بيشتر، كاه يا جو بخورد آيا زكات آن ساقط است يا نه؟

جواب: به اين مقدار ساقط نمى‏شود. واللََّه العالم.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس