سؤال 1 - پولهاى طلا و نقره سكه دارى در ازمنه سابقه، رائج بوده و مانند اسكناسهاى فعلى به كار مىرفته ولى اكنون در رديف اجناس عتيقه، قرار گرفته و شايد ارزش آنها بيش از سابق باشد، آيا اين مطلب، سبب مىشود كه عرفا گفته شود كه رائج در معامله نيست و زكات به آن تعلق نمىگيرد يا نه؟.
جواب: مقصود از رائج بودن اين است كه با آن مانند اسكناس معامله شود مثلا همان طور كه در مقام معامله گفته مىشود اين جنس را به چند تومان مىفروشى، گفته شود اين جنس را به چند سكه آزادى مثلا، مىفروشى و چون با سكه هاى طلا و نقره قديم يا زمان حاضر اين نحو معامله نمىشود و آنها را مانند متاع خريد و فروش مىكنند و قيمت آنها مانند اجناس كم و زياد مىشود رائج نيست و به آنها زكات تعلق نمىگيرد.
سؤال 2 - بعضى از اقسام انگورها قابل كشمش شدن نمىباشند و اگر هم خشك شود كشمش آن قابل استفاده نيست و هيچ ارزشى ندارد بفرمائيد اين گونه انگور زكات دارد يا خير؟.
جواب: در صورتى كه خشك آن به حد نصاب برسد زكات دارد، كشمش آن قابل استفاده باشد يا نباشد.
سؤال 3 - شخص زارعى داراى زمين كشاورزى بالغ بر 200 كيلو تخم انداز است و در آن زمين جو مىكارد، و زمين پست و بلند است كه بوسيله گاو و الاغ شخم زده مىشود، و با داس هم چيده مىشود، و هنگام كشت به نيت مصرف حيوانات كاشته مىشود، كه شديدا بدان نيازمندند و ماده بقاء و حيات حيوانات محسوب مىشود، پس از برداشت، مقدار كمى جهت خوراك عائله شخص مصرف مىشود كه زكات آن پرداخت مىگردد، تكليف مابقى كه به مصرف حيوانات مىرسد از حيث پرداخت زكات چگونه خواهد بود؟.
جواب: در فرض سؤال زكات مجموع حاصل اعم از مصرف خوراك شخصى و مصرف حيوانات بايد داده شود.
سؤال 4 - به اسكناس، زكات تعلق مىگيرد يا نه؟.
جواب: تعلق نمىگيرد.