١ – استفاده از چرم حیواناتی که ذبح شرعی نشده اند
سؤال: استفاده نمودن از چرمهاى کشورهایى که ذبح شرعى ندارند، مثل کیف، کفشها و جلد دفترهایى که چرم آنها خارجى است، چه صورت دارد؟
جواب: در صورتى که ذبح شرعى نباشد، خوردن گوشت آن حرام است; ولى چرم آن نجس نیست.
٢ – اشیاء چرمی که از کشورهای خارجی خریداری می شود
سؤال: استفاده از اشیاء چرمى که از کشورهاى خارجى خریدارى مى شود و ذبح اسلامى آن مورد شکّ و تردید است، چه صورتى دارد؟
جواب: اشیاء چرمى، خواه از ذبح اسلامى باشد یا ذبح غیر اسلامى، پاک و خرید و فروش آن جایز است؛ ولى گوشت و اجزاء خوردنى باید حتماً ذبح اسلامى شود.
٣ – أجزاء حیوانی که ذبح شرعی نشده است
سؤال: ظاهراً بین مسئله 1756 و مسئله سوم از مسائل مهم و مورد ابتلا، که در آخر توضیح المسائل حضرتعالى آمده است، تناقضى به چشم مى خورد; لطفاً بفرمائید: چنانچه حیوانى به غیر از دستور شرعى ذبح شده باشد، آیا پوست و چرم آن حیوان (چنانچه از ممالک غیر اسلامى باشد) پاک است؟
جواب: این دو مسئله با هم منافاتى ندارد; در یک مسئله سخن از حلال و حرام بودن گوشت است و در مسئله دیگر سخن از پاک بودن آن، آرى حیوانى که به صورت غیر شرعى ذبح شده گوشتش حرام، ولى چرم و پوست و گوشت آن پاک است.
٤ – حکم ذبح بلدرچین و کبک
سؤال: آیا بلدرچین و کبک نیاز به ذبح شرعی دارند؟ و آیا می توان آنها را بدون ذبح شرعی از غیر مسلمان خرید؟
جواب: نیاز به ذبح شرعی دارد و فقط زنده آن را می توان از غیر مسلمان خرید.
٥ – حیوان ذبح شده ای که خونش به طور کامل بیرون نیامده
سؤال: حکم ذبیحه اى که کاملا طبق موازین شرعیّه ذبح شده لکن پس از ذبح، آن را در آب خیلى داغ فرو مى برند به طورى که رگهایش بسته یا نیم بند شده و در نتیجه خون متعارف بیرون نیامده است از لحاظ گوشت و رگهاى خون دار داخل آن چیست؟
جواب: گوشت آن حلال است ولى احتیاط آن است که از خونهاى داخل آن اجتناب شود.
٦ – شوک برقی قبل از ذبح
سؤال: اگر حیوانات را قبل از ذبح شوک برقى دهند به طورى که قبل یا بعد از ذبح هیچ حرکتى نکند یا حرکت کمى بکند، با فرض این که در هر صورت خونى از آنها نیاید یا بیاید، آیا اینها حلالند یا حرام و میته; و خرید و فروش و بهاى آنها چه حکمى دارد؟
جواب: در صورتى که حیوان بعد از شوک، زنده باشد و ذبح شرعى بشود حلال است و خوردن و خرید و فروش آن جایز است ولى از خونهاى داخل آن پرهیز کنید.
٧ – بره ای که در شکم گوسفند ذبح شده قرار دارد
سؤال: اگر گوسفند ماده ای را ذبح کنند و در شکم آن بچه ی زنده ای باشد و سر آن را نیز ببرند آیا گوشت بچه قابل خوردن (حلال)است و قصاب که آن را می فروشد چه حکمی دارد؟
جواب: اگر ذبح شرعی شود اشکالی ندارد.