خمس ترقی قیمت - فتاوای آیت الله العظمی اراکی (قدس سره)

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > فتاوای آیت الله العظمی اراکی (قدس سره):

خمس ترقی قیمت

سؤال: خانه ای است که از راه ارث مالک شده که خمس ندارد این خانه را که مورد احتیاج  نبوده اجاره داده و مال الاجاره را پس از مدتی خرج تعمیر خانه کرده حال قیمت خانه پس از تعمیرات ترقی کرده آیا خمس ترقی قیمت که تفاوت  قیمت پس از تعمیر و قبل از تعمیر است باید بدهد یا خمس آنچه خرج کرده؟

جواب: آنچه مسلم است و قدر متیقّن خمس مال الاجاره است که فایده است باید بدهد و مازاد را بنابراحتیاط مصالحه و دستگردان کند.

سؤال: شخصی برای انجام حج در چند سال قبل مبلغ 27 هزار تومان به حساب ریخته، امسال قرعه به نام او اصابت کرده در حالی که فیش بانکی او و نوبت او الان بیش از 300 هزار تومان ارزش دارد آیا خمس را باید به قیمت فعلی بدهد یا خمس 27 هزار تومان کافی است؟

جواب: اگر برای فروش و ترقی یمت اسم نویسی کرده ترقی قیمت خمس دارد و مانند مال التجاره است و اما اگر برای حج بوده و. با آن حج می رود و حکم موونه را دارد گرچه زیاده و ترقی قیمت خمس ندارد.

تصرف در مال خمس نداده

سؤال: اگر کسی در حساب بانکی دو نوع پول دارد یکی از آنها مشمول خمس است و دیگری خمس ندارد آیا هنگام پرداخت از این حساب صرف نیت کردن در برداشت پولی که خمس ندارد کافی است و می تواند در آن تصرف کند یا حتما باید خمس دیگری  را بپردازد تا تصرف در این پول جایز باشد.

جواب: بله کافی است

سرال: هر گاه یکی از شرکا از دادن خمس بدون عذر امتناع می کند آیا تصرف بقیه شرکا جایز است؟

جواب: اگر تعلق خمس از باب حق باشد مانعی ندارد.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس