سؤال 1009: مادر من از سادات است، لطف فرموده امور ذيل را بيان فرماييد:
1 ـ آيا من هم از سادات محسوب مىشوم؟
2 ـ آيا فرزندان من هر چقدر پائين روند، از سادات شمرده مىشوند؟
3 ـ بين کسى که از طرف پدر سيد است و کسى که از طرف مادر سيد است، چه تفاوتى وجود دارد؟
جواب: گرچه منتسبين به پيامبر اکرم(صلى الله عليه وآله) از طرف مادر هم از اولاد رسول اکرم(صلى الله عليه وآله) محسوب مىشوند، ولى ملاک ترتب آثار و احکام شرعى سيادت، انتساب از طرف پدر است.
سؤال 1010: آيا فرزندان عباس بن على بن ابىطالب(عليهم السلام) احکام ساير سادات را دارند، مثلاً آيا طلبه علوم دينى که منسوب به اين خانواده است، مىتواند ملبس به لباس سادات شود؟ آيا اولاد عقيل بن ابى طالب هم اين حکم را دارند؟
جواب: کسى که از طرف پدر به عباس بن على بن ابىطالب(عليهمالسلام) منسوب است، سيّد علوى مىباشد و همه سادات علوى و عقيلى، هاشمى هستند و حق استفاده از مزاياى خاص سادات هاشمى را دارند.
سؤال 1011: به تازگى به سند شخصى يکى از فرزندان عموى پدرم دست يافتهام که در آن اسم صاحب سند شخصى با عنوان سيد ذکر شده، بنا بر اين و با توجه به اينکه در ميان فاميل مشهور است که ما از سادات هستيم و با قرينه بودن دليلى که اخيراً به آن دست يافتهام، خواهشمندم نظر مبارک خود را راجع به سيادت من بيان فرماييد.
جواب: صرف ذکر عنوان سيّد در سندى که به نام يکى از اقوام نسبى شماست، حجت شرعى بر سيادت شما محسوب نمىشود، و تا زمانى که سيادت خود را با اطمينان يا با استناد به دليل شرعى احراز نکردهايد، احکام و آثار شرعى سيادت بر شما مترتب نمىشود.
سؤال 1012: کودکى را به فرزندى پذيرفته و نام او را على گذاشتهام و براى گرفتن شناسنامه به اداره ثبت احوال مراجعه کردم و در آنجا براى فرزند خواندهام لقب سيد گذاشتند، ولى من به علت خوف از جدم رسول الله(صلى الله عليه وآله) آن را نپذيرفتم و در حال حاضر مردد هستم بين اينکه فرزند خواندگى آن طفل را رد کنم و يا اينکه مرتکب معصيت قبول سيادت کسى شوم که سيد نيست، کداميک از دو راه را انتخاب کنم؟ اميدوارم مرا راهنمايى فرماييد.
جواب: بر فرزند خواندگى آثار شرعى بنوّت مترتب نمىشود، و کسى هم که از طرف پدر واقعى اش سيّد نيست، آثار و احکام سيادت را ندارد، ولى به هر حال نگهدارى کودک بىسرپرست شرعاً عمل بسيار خوب و پسنديدهاى است.