سؤال 790 :كسانى كه خمس بدهكارند وپرداخت نمى كنند، وظيفه زن و فرزند آنها چيست؟
جواب: اگر بدانندعين مال مورد ابتلاى ايشان متعلّق خمس است خوردن و تصرّف در آن قبل از اداى خمسجايز نيست. ولى مى توانند با اذن حاكم شرع خمس آنچه را مصرف كرده اند بر ذمّهبگيرند و هروقت توانستند پرداخت كنند. و اگر تعلّق خمس به عين مالى كه مورد ابتلاىآنها است مشكوك باشد تصرّف در آن جايز است. و در هر صورت با وجود شرايط امر بهمعروف لازم است ايشان را امر به معروف كنند.
سؤال 791 :گوسفندى را كه خمس به آن تعلّق گرفته صاحب گوسفند به قصّاب فروخته است،كسانى كه از گوشت آن خريدارى كرده اند بعد از اينكه علم پيدا كردند، آيا بايد خمسآن را بدهند؟
جواب: بايد خمس آن را بپردازند.
سؤال 792 :فردى نود و نه درصد احتمال مى دهد پدرش خمس نمى دهد،تكليف پولهايى كه از او مى گيرد يا غذايى كه در خانه او مى خورد چيست؟
جواب: چنانچه اطمينان داشته باشد كه موارد فوق متعلّق خمس است، بايد خمسچيزهايى را كه استفاده مى كند بپردازد.
سؤال 793 :اگر كسى با پول خمس داده نشده لباس خريدارى كند و در آن نماز بخواند، حكمآن چيست؟
جواب: نماز او اشكال دارد.
سؤال 794 :رفتن به منزل افرادى كه انسان علم دارد خمس اموال خود رانپرداخته اند، چه حكمى دارد؟
جواب: اصل رفتن مانعى ندارد. خصوصاًاگر براى صله رحم و امر به معروف و نهى از منكر باشد. ولى اگر چيزى مصرف كرد كهمى داند متعلّق خمس است، بايد خمس آن را بپردازد.
سؤال 795 :شخصى داراى سال خمسى است اگر در اثناى سال فوت كند، آيا ورثه اومى توانند قبل از پرداخت خمس او از تركه او در تجهيز و تكفين و ساير مخارج ميت مصرفكنند؟
جواب: آنچه از درآمد سال فوت صرف مؤونه نشده، بايد خمس آنپرداخت شود. و از مال خمس داده شده به مصرف تجهيز و تكفين ميت برسانند و حتى كفنىرا كه خود ميت از درآمد سال فوت خريده بايد خمس آن رابپردازند.
سؤال 796 :آيا تصرف در مال متعلّقخمس مطلقاً جايز نيست؟ حتى اگر به ارث به انسانبرسد يا كسى به انسان هبه كند و ياپدرى جهيزيه دختر را با آن خريدارى كند؟
جواب: خير، مطلقاً جايزنيست.
سؤال 797 :شخصى كه وجوهات و مظالم عباد وكفارات در مالش هست و مى خواهد به حج برود، آيا مى تواند فقط مخارج حج را تخميس كندو به مكه برود و پس از مراجعت خمس تمام اموال خود را بدهد. آيا حج او صحيحاست؟
جواب: همانطور كه قبلا اشاره شد، تصرف در مال متعلق خمس قبلاز اداى خمس جايز نيست و شما همين مقدار كه مى خواهيد از اموال خود برداريد و خمسآن را بدهيد و با آن به حج برويد، تصرف در مال غير مخمس است و جايز نيست. لذا اينكار منع از تصرف را برطرف نمى كند.
بلى مى توانيد مقدارى از مال را با اجازهمرجع تقليد خود جدا كنيد و سپس خمس آن را بپردازيد. و يا اگر اموال شما عبارت ازاشياى مختلفه باشد، مانند خانه، باغ و غير اينها خمس يك نوع معين را بپردازيد و يااگر پول است و در بانكهاى متعدد وجود دارد خمس پول مربوط به بانك معين را بپردازيدو يا در فرض سؤال مقدارى از مال را به قصد اداى خمس به مرجع تقليد يا وكيل او بدهيدو او بعد از قبول، آن را به شما قرض بدهد و مخارج حج خود را از اين پول يا پولى كهاصلا خمس به آن تعلق نگرفته بدهيد. در اين صورت حج شما صحيحاست.
سؤال 798 :شخصى كه اموال خود را تخميسنكرده و عازم سفر عمره است، آيا مى تواند فقط مخارج عمره را تخميس كند و بدون تخميسبقيه اموال به عمره برود؟ و آيا عمره وى بدين صورت صحيح است؟ و در صورت عدم صحت،آيا راه حلى براى اين موارد وجود دارد؟
جواب: تصرف در مالى كه خمسبه آن تعلّق گرفته، قبل از پرداخت خمس آن، جايز نيست و برداشت مخارج عمره و دادنخمس آن، تصرف در مال غير مخمس است و جايز نيست. و اين كار منع از تصرف را برطرفنمى كند. بلى مى توانيد مقدارى از مال را به قصد اداى خمس به مرجع تقليد يا وكيل اوبدهيد و او بعد از قبول آن را به شما قرض بدهد و شما آن را صرف مخارج عمره كنيد، دراين صورت عمره شما صحيح است. يا فروضى را كه در مسأله قبل ذكر شدهرعايت كنيد.
و اگر خمس ندهيد گرچه تصرف در مال حرام است اما همراه داشتن پول غيرمخمس و خرج آن موجب بطلان عمره نمى شود. مشروط براينكه لباس احرام از مالى كه خمسبه آن تعلق نگرفته تهيه شود، يا به ذمه خريده شود، كه در اين صورت عمره صحيحاست.
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار