محلّ كسب - فتاوای آیت الله العظمی فاضل لنکرانی (قدس سره)

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > فتاوای آیت الله العظمی فاضل لنکرانی (قدس سره):

محلّ كسب

سؤال 775 :شخصى يك اطاق از منزل مسكونى خود را به عنوان مغازه قرار مى دهد تا در آن كسب و كار كند، آيا بايد خمس آن را بپردازد؟

جواب: بلى، خمس مغازه را بايد به قيمت فعلى بپردازد.

سؤال 776 :حدود پنجاه سال قبل زمينى جهت بناى منزل خريدارى كردم و بعد بتدريج قسمتى از آن را جهت كار و كارگاه فنّى اختصاص دادم. اكنون ساختمان كارگاه به عنوان ملك تجارى تقريباً پنجاه ميليون تومان ارزش دارد، آيا پس از فروش اين كارگاه به مبلغ آن خمس تعلّق مى گيرد؟ در ضمن يك طبقه از منزلم را نيز اجاره داده ام، با توجه به اينكه منزل را براى سكونت خود ساخته ام ولى فعلا به آن احتياج ندارم و آن را اجاره داده ام، آيا به آن خمس تعلّق مى گيرد؟

جواب: بلى در فرض سؤال  كارگاه حكم سرمايه را دارد. و واجب است خمس آن را به قيمت فعلى بپردازيد. هرچند آن را نفروخته باشيد و پس از فروش در صورتى كه قيمت آن ترقى كرد، خمس ترقى قيمت را بپردازيد. و حكم يك طبقه منزل كه اجاره داده ايد نيز همين است.

سؤال 777 :آيا مخارجى چون تعمير مغازه و يا خريد لوازمى چون پنكه، تلفن، يخچال و... كه مورد نياز محلّ كسب است جزء مؤونه است يا جزء سرمايه؟

جواب: چيزهايى چون تلفن و يخچال كه عين آنها باقى است، حكم سرمايه را دارد، و بايد خمس آنها پرداخت شود. و تعمير مغازه در صورتى كه موجب زياد شدن قيمت مغازه يا مال الاجاره آن گردد، خمس مقدارى كه به قيمت مغازه يا مال الاجاره از جهت تعميرات افزوده شده، بايد پرداخت.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس