خمس ابزار كار - فتاوای آیت الله العظمی فاضل لنکرانی (قدس سره)

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > فتاوای آیت الله العظمی فاضل لنکرانی (قدس سره):

خمس ابزار كار

سؤال 714 :آيابه ابزار كسبوكار انسان كه از درآمد سال تهيه مى كند، خمس تعلق مى گيرد؟

جواب: بلى، بايد خمس آن پرداخت شود.

سؤال 715 :كارمندى كه براى بهبود وضع مالى خود يك باب مغازه باز مى كند، آيا به ابزار كارى كه براى كار در مغازه تهيه مى كند، خمس تعلق مى گيرد؟

جواب: بلى، خمس تعلّق مى گيرد.

سؤال 716 :اينجانب دانشجوى رشته پزشكى مى باشم. اگر براى استفاده آينده خود بعضى از دستگاهها و لوازم پزشكى را خريدارى كنم، با توجه به اينكه فعلا به آنها نيازى ندارم، آيا بايد خمس آنها را بپردازم؟ اگر از دستگاههاى مذكور براى يادگيرى دروس خود يا مثلا سنجش فشار خون اعضاى خانواده خود استفاده كنم، خمس آن چگونه است؟

جواب: اگر دستگاههاى فوق مربوط به كسب شما باشد خمس دارد. و اگر بگونه اى است كه در امر تحصيل و يا سنجش فشار خون اعضاى خانواده مورد نياز باشد، خمس ندارد.

سؤال 717 :اگر كسى ماشين كار يا ابزار خود را به صورت قسطى خريدارى كند، خمس آن چگونه است؟

جواب: هرچه از اقساط را كه پرداخت خمس آن را نيز بپردازد.

سؤال 718 :مبلغ سى هزار تومان وام گرفتم و با آن يك دستگاه كليدسازى تهيه كردم و با آن كار مى كنم. سال بعد وام مربوط به آن را پرداختم، آيا خمس بايد بپردازم؟

جواب: بلى، خمس مبلغ مزبور بايد پرداخته شود.

سؤال 719 :اينجانب قسمتى از لوازم زندگى مورد نياز خود را فروخته و با آن ابزار كار تهيه كرده ام. آيا به پول آن خمس تعلق مى گيرد؟

جواب: اگر لوازم زندگى را از درآمد سال، يا با مال غير مخمس خريدارى كرده ايد، بايد خمس آنها را بپردازيد. و اگر با مال مخمس خريدارى كرده ايد، بايد خمس ترقى قيمت آن را بپردازيد.

سؤال 720 :شخصى اتومبيل وانت خود را كه جهت كار و كسب استفاده مى كرده بفروش رسانده تا خانه اى خريدارى كند، آيا به پول آن خمس تعلّق مى گيرد؟

جواب: اصل پول اتومبيل در صورتى كه خمس آن را قبلا داده، خمس ندارد. ولى ترقى قيمت آن اگر در سال فروش مصرف نشود خمس دارد. و اگر اتومبيل را از درآمد سال خريدارى كرده، و در سال بعد بفروش رسانده، بايد خمس قيمت فعلى آن را بلافاصله بپردازد.

سؤال 721 :شخص كشاورزى با يك تراكتور كه جزء ضرورى اسباب كار او بوده زندگى مى كرده و فعلا نمى تواند كار كند و تراكتور را ـ با اينكه احتياج به آن دارد ـ فروخته تا با پول آن به مكّه مشرّف شود، آيا اين پول خمس دارد؟

جواب: اگر تراكتور را از درآمد سالهاى قبل تهيه كرده، لازم است به مجرّد فروش خمس همه قيمت آن را بپردازد و اگر از پول خمس داده شده خريده است مازاد بر قيمت خريد آن، جزء درآمد سال فروش است، كه اگر تا پايان سال مصرف در مؤونه نشود، خمس دارد

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس