مسائل متفرقه - فتاوای آیت الله العظمی خوئی (قدس سره)

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > فتاوای آیت الله العظمی خوئی (قدس سره):

مسائل متفرقه

سؤال 588- اگر وكيل مرجع تقليدى خمس يك چيز را بگيرد و معلوم شود كه در آن چيز خمس واجب نبوده آيا جايز است آن مقدارى كه به عنوان خمس گرفته شده از او مطالبه نمود؟ و آيا بر وكيل واجب است كه اين مقدار را پس بدهد؟ و آيا قبل از آنكه مالكش مطالبه آن چيز را بنمايد برگرداندنش واجب است يا اينكه بعد از مطالبه پس دادنش واجب مى‏شود؟

جواب:  اگر همان چيزى را كه به عنوان خمس گرفته شده موجود باشد مطالبه نمودنش جايز است، و اگر موجود نباشد و از بين رفته باشد و وكيل مى‏دانسته كه به آن چيز خمس تعلق نگرفته وكيل مرجع تقليد ضامن است، و بر او بازگرداندن آن چيز واجب است.

سؤال 589- زيدى مبلغى بابت خمس مى‏پردازد ولى بعداً متوجه مى‏شود كه يا به كلى بدهكار به ارباب خمس نبوده و اشتباه در حساب كرده، و يا اينكه بدهكارى او كمتر از آن مبلغ بوده، بفرمائيد آيا اين مبلغ پرداختى را مى‏تواند در سال آينده بابت خمس حساب نمايد يا نه؟

جواب:  در صورتى كه گيرنده اطلاعى از اشتباه دهنده نداشته است حق حساب كردن در سال آينده ندارد، بلى اگر عين آن موجود نزد گيرنده باشد، مى‏تواند حساب كند.

سؤال 590- اگر زيدى اشتباهاً به عنوان سهم امام و سادات به نماينده مجتهد زيادتر داده باشد، آيا آن نماينده كه به مصرف رسانده مى‏تواند از وجوه ديگر بپردازد و يا طلبكار باشد در سال آينده حساب كند، و يا آنكه گيرنده مديون نيست؟

جواب:  نماينده در صورت مفروضه نمى‏تواند از وجوه ديگر بپردازد و پرداخت كننده طلبكار نمى‏باشد. واللََّه العالم.

سؤال 591- يك نفر طلبه‏اى كه مجاز و مقلد است به يك نفر مجتهد اعلم كه در اخذ سهم امام عليه السلام استحقاق را شرط نمى‏داند بلكه اشتغال و خدمت را كافى مى‏داند، ولى كسى كه سهم مى‏دهد مجتهد آن شخص استحقاق را در اخذ و ردّ سهم مبارك ملاك مى‏داند آيا در اين صورت طلبه فوق الذكر مى‏تواند از آن شخص سهم بگيرد يا نه؟

جواب:  در مفروض سؤال مى‏تواند بگيرد، واللََّه العالم.

سؤال 592- مردم وجوهاتى كه نزد حقير مى‏آورند از خمس و زكات و ردّ مظالم و كفارات و غيره حسابش در دفتر جداگانه محفوظ و نوشته مى‏شود اما از براى حفظش گاهى مخلوط با پول شخصى حقير مى‏شود و گاهى هم در حال نماز حمل مى‏شود با قصد پرداخت به مستحقين به موقع مقتضى، آيا جايز است يا خير؟

جواب:  حمل امانات مزبوره در نماز مانعى ندارد براى صحت نماز، و همچنين اختلال با غير آن در غير زكات در صورتى كه از صاحبان امانت مأذون در وقوع اين حال براى خود باشيد، و در زكات بدون اذن حاكم جايز نيست. واللََّه العالم.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس