مال موهوب خمس دارد - فتاوای آیت الله العظمی گلپایگانی (قدس سره)

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > فتاوای آیت الله العظمی گلپایگانی (قدس سره):

مال موهوب خمس دارد

سؤال 305 - آيا وجهى كه به اشخاص، بخشيده مىشود - چه از مال موروثى و چه غير آن - در صورتى كه پرداخت كننده وجه، خمس آن را داده است آنان هم بايستى خمس آن وجه را بدهند يا نه؟.

جواب:  آنچه بخشيده مىشود خواه واهب آن را به ارث مالك شده باشد يا به غير آن، اگر زائد بر مؤنه موهوب له باشد خمس دارد.
سؤال 306 - كسى كه خمس زمين زراعتى را داده و بعد آن را به فرزندش بخشيده در صورتى كه فرزندش در آن ملك كشت مىكند آيا خمس دارد؟ و در صورت واجب بودن به چه قيمت تخميس مىشود؟.

جواب:  بعد از گذشتن يك سال از زمان بخشش، فرزند بايد مجددا خمس آن را به قيمت روز بدهد.

سؤال 307 - اگر پدرى كه اهل خمس است از عوائد وسط سال براى پسرش يا دخترش خانه مسكونى خريدارى نمايد آيا به آن وجهى كه براى خريد خانه داده خمس تعلق مىگيرد يا نه؟

جواب:  اگر در سال خريد، مورد احتياج فرزند براى سكونت بوده و به او بخشيده، و در همان سال فرزند، در آن سكونت كرده خمس ندارد، و اگر در آن سال در آن ساكن نشده فرزند بايد خمس آن را بدهد و اگر به فرزند نبخشيده پدر بايد خمس آن را بدهد.

سؤال 308 - كسى كه سال خمسى دارد هر گاه كمى قبل از فرا رسيدن سالش چيزى به او هديه كنند آيا بايد موقع حساب، آن را نيز با ارباح سالش حساب كند و خمس را بپردازد يا بايد يك سال از تاريخ اهداء بگذرد.
جواب:  بايد آن را نيز از ارباح همان سال حساب كند و خمسش را بدهد.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس