در تعلق خمس و زكات كداميك مقدم است - فتاوای آیت الله العظمی گلپایگانی (قدس سره)

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > فتاوای آیت الله العظمی گلپایگانی (قدس سره):

در تعلق خمس و زكات كداميك مقدم است

سؤال 263 - كسى كه از ربح و سود سرمايه خود قبل از تمام شدن سال خمس، تعدادى از گاو يا گوسفند كه به حد نصاب است خريدارى كند آيا دادن زكات و خمس هر دو واجب است يا يكى از آنها؟.

جواب:  در فرض مسأله كه قبل از تمام شدن سال زكات، سال خمس تمام مىشود واجب است خمس را بپردازد و بعد از اداء خمس، اگر به مقدار نصاب، باقى باشد پس از حلول حول زكات، واجب است زكات جنس زكوى باقيمانده را - چه عين سرمايه باشد چه سود - بپردازد.

سؤال 264 - كسى كه حساب سال ندارد و ذمه او، هم به زكات و هم به خمس مشغول است و فعلا مىخواهد اداء نمايد كدام را مقدم بدارد؟.

جواب:  بايد زكات را حساب كند و بدهد و بعد هر اندازه ربح، پس انداز كرده خمس آن را بپردازد.

سؤال 265 - شخصى چند سال، مالى را كه متعلق خمس و زكات بوده - از قبيل نقدين - در اختيار داشته و خمس و زكات آن را نداده اكنون كه در مقام اصلاح بر آمده آيا بايد اول خمس بدهد و بعد زكات را يا اول زكات را بدهد و بعد، خمس آن را اداء نمايد؟.

جواب:  اگر نقدين را در يك روز بدست آورده و سال خمس نداشته به نحوى كه همان روز حصول فائده، مبدأ سال خمس بوده قهرا چون استقرار زكات، قبل از استقرار خمس است بايد اول زكات را اخراج كند و بعد خمس مابقى را بدهد و اگر سال خمس داشته و پايان سال خمس او قبل از استقرار زكات باشد بايد خمس آن را بدهد و اگر بقيه به مقدار نصاب بوده زكات آن را نيز بپردازد و نسبت به سالهاى بعد اگر بر نقدين اضافه نشده و با كسر خمس از آن و كسر بدهى زكات سال يا سالهاى قبل، باز هم به مقدار نصاب است فقط بايد زكات داده شود.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس