اجراء حد و تعزير - فتاوای آیت الله العظمی گلپایگانی (قدس سره)

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > فتاوای آیت الله العظمی گلپایگانی (قدس سره):

اجراء حد و تعزير

سؤال  61 - شخصى فقط با تماس دست به بدن رفيق خود كه در خواب است اطفاء نائره شهوت كرده و حاليه پشيمان است ولى اكنون از جنبه حق الناسى آن نگران و بواسطه اين فعل زشت وجدانا ناراحت است آيا اين از گناهان كبيره است يا صغيره و در دنيا سزايش چيست؟

جواب:  در فرض سئوال توبه كافى است صغيره باشد يا كبيره و اظهار معصيت در نزد ديگران نكند و در اين گونه معصيتها اگر قبل از توبه شرعا ثابت شود در بعضى اقسام آن مثل تفخيذ يا دلك الاليتين صد تازيانه حد دارد، و در بعضى اقسام آن مثل بوسيدن يا لخت خوابيدن دو نفر غير ذى رحم در زير يك لحاف و مانند آن بايد از سى تا نود و نه تازيانه بزنند بر حسب اختلاف حال معصيت كار به نظر حاكم شرع و رواياتى در اين خصوص از معصوم عليه السلام وارد است.

سؤال  62 - اين كه علماء فرموده‌اند اگر دو مرد يا يك مرد و زن برهنه زير لحاف بخوابند بايد آنها را تعزير كرد مراد از برهنه بودن بدون پيراهن و زير جامه يعنى لخت مادر زاد است و يا برهنه عرفى است؟

جواب:  لازم نيست لخت مادر زاد باشد.

سؤال  63 - در خصوص مواردى كه مشترك بين حق الله و حق الناس است و مدعى مطالبه حد و تعزير نمىكند و فقط مالش را مىخواهد يا با قوه قهريه به مالش رسيده است آيا از جهت ردع از منكر مىتوان حكم به حد يا تعزير كرد يا نه؟

جواب:  در حقوق الناس اگر قبل از مراجعه مدعى به حاكم، مال، يا حق مدعى اداء شود حد از او ساقط است و تعزير نيز از اقسام حد است پس ساقط مىشود و اگر بعد از مراجعه به حاكم و ثبوت حق، اداء شود حد ساقط نيست.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس