کارهایی که بر حایض حرام است - فتاوای آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله)

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > فتاوای آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله):

کارهایی که بر حایض حرام است

١ – وزن مثقال شرعی به گرم

سؤال: یک مثقال شرعی چند گرم است؟

جواب: مثقال شرعی حدود 3/4 (سه و چهار دهم) گرم است.

٢ – روزه ایام لکه بینی قبل از عادت ماهانه

سؤال: خانمی که قبل از عادت ماهیانه یکی دو روز لکه زرد رنگ می بیند سپس پاک میشود و دوباره تکرار می گردد حکم بر پاکی فرموده اید و این حالت را استحاضه قلیله بیان نموده اید. با توجه به اینکه این حالت در ایام رمضان نیز اتفاق میافتد و پس از دو سه روز نشانه های حیض ظاهر می گردد آن ایام ابتدایی روزه چه حکمی دارد و اگر کسی نماز و روزه را انجام داده باشد آیا روزه قضا دارد؟

جواب: نماز و روزه او در آن ایام ابتدایی صحیح است.

٣ – نماز و روزه زنی که با دارو عادت می شود

سؤال: من زنی هستم بیست و هفت ساله که مدت چهار سال یائسه شده ام و با دارو عادت می شوم. می خواستم بدانم با این شرایط حکم حیض است یا استحاضه و حکم نماز و روزه من چیست؟ اگر با شرایط بالا بلافاصله یا در حین نزدیکی خون ببینم حکم چیست؟

جواب: در صورتیکه به وسیله ی دارو عادت می شوید تمام احکام خون حیض و استحاضه جاری خواهد بود و اگر در حین نزدیکی چیزی ببینید اگر در ایام عادت شما باشد باید پرهیز کنید و در غیر آن اشکالی ندارد.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس