حکم نماز با خروج مدفوع غیر ارادی و خون بواسیر (مرجع تقلید: آیةالله مکارم شیرازی) - نماز

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > نماز:

حکم نماز با خروج مدفوع غیر ارادی و خون بواسیر (مرجع تقلید: آیةالله مکارم شیرازی)

سوال با سلام : مدتی دچار بواسیر بودم و خون قطع شده، اما مدفوع غیر ارادی خارج میشود حکم نمازم چیست و اگر خون بواسیر باز هم بیاید چه وظیفه ای دارم؟
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مدظله)
 
جواب: سلام علیکم؛ در مورد خروج مدفوع حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مدظله) در مسأله 328 توضیح المسائل خود فرموده اند: هرگاه انسان مرضى دارد که بول او قطره قطره خارج مى شود، يا نمى تواند از بيرون آمدن غائط (مدفوع) خوددارى کند، چنانچه مى داند که از اوّل وقت نماز تا آخر آن به مقدار وضو گرفتن و نماز خواندن مهلت پيدا مى کند بايد نماز را در همان وقت مهلت بخواند و بايد به واجبات نماز قناعت کند و اذان و اقامه و قنوت را اگر مهلت نمىدهد ترک کند.
و در مورد خون بواسیر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مدظله) فرموده اند: هرگاه زخم داخل بينى يا دهان باشد و خونى از آن به بدن يا لباس رسد احتياط واجب آن است که با آن نماز نخواند، خون بواسير نيز اگر از داخل بدن باشد همين حکم را دارد.
و چون حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مدظله) در این مورد احتیاط فرموده اند شما میتوانید از احتیاط ایشان به فتوای مراجعی که نماز خواندن با آن را جایز میدانند رجوع کنید.
در ذیل فتوای برخی از مراجع عظام برایتان ارسال میشود:
آیةالله العظمی صافی گلپايگاني: اگر زخمي كه توي دهان و بيني و مانند اينهاست خوني به بدن يا لباس برسد در صورتي كه زيادتر از متعارف تجاوز به اطراف نكرده باشد نماز با آ ن صحيح است، اگر چه احتياط آن است كه با آن نماز نخواند؛ و همچنين است خون بواسير در صورتي كه دانه هايش بيرون نباشد؛ و امّا با خون بواسيري كه دانه هاي ان بيرون است مي شود نماز خواند و لازم نيست مراعات اين احتياط.
آیةالله العظمی زنجاني: اگر زخمي كه توي دهان و بيني و مانند اينهاست خوني به بدن يا لباس برسد1، احتياط واجب آن است كه با آن نماز نخواند (البته خون دماغ، خون زخم به حساب نمي آيد، پس اگر به مقدار درهم باشد نماز خواندن در آن بي تردید باطل است). و در خون بواسير نيز در صورتي كه دانه هايش بيرون نباشد به احتياط واجب نماز نخوانند؛ ولي با خون بواسيري كه دانه هاي آن بيرون است مي تواند نماز بخواند.
آیةالله العظمی وحید: اگر از بواسير كه دانه هاي آن بيرون نباشد يا زخمي كه توي دهان و بيني و مانند اينها است خوني به بدن يا لباس برسد، ظاهر اين است كه مي تواند با آن نماز بخواند. . و امّا خون بواسيري كه دانه هاي آن بيرون است بدون اشكال نماز خواندن با ان جايز است.
آیةالله العظمی سيستاني: اگر از بواسير یا زخمي كه توي دهان و بيني و مانند اينهاست خوني به بدن يا لباس برسد، مي تواند با آن نماز بخواند، و فرقي نيست كه دانه بواسير بيرون باشد يا اندرون.
آیةالله العظمی مظاهری: اگر از توی دهان و بینی و مانند این ها خونی به بدن یا لباس برسد ، نباید با آن نماز بخواند. ولی با خون بواسیر می شود نماز خواند گرچه دانه هایش در داخل باشد. یاحقّ.
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس