چند مسأله در باره خمس (مرجع تقلید: آیةالله خامنه ای) - خمس

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > خمس:

چند مسأله در باره خمس (مرجع تقلید: آیةالله خامنه ای)

سوال باعرض سلام بنده به علت برداشت اشتباه و ناآگاهي در مورد خمس تا کنون اين وظيفه ديني خود را انجام نداده‌ام، حال که تصميم به پرداخت آن دارم چند سوال برايم مطرح شده است که دوست دارم قبل از مراجعه به دفتر مرجع عاليقدر در مورد آنها بدانم. پيشاپيش از تعداد سوالات و زحمت پاسخگويي آن عذرخواهي مي کنم.
1ـ بنده بيش از دو سال است که با حقوق ثابت کارمند شده‌ام اما سه سال قبل از آن در چند جاي ديگر مشغول به کار بوده و درآمدهايي داشته‌ام حال که تصميم به پرداخت خمس دارم اينکه مي‌گويند اولين درآمد ملاک است بايد اولين درآمدم در چند سال پيش را مد نظر داشته باشم يا ماه آتي که درآمدم را دريافت مي کنم؟ در کل ابتداي سال خمسي خود را چگونه تعيين کنم؟
2ـ اين سالها که خمس نداده‌ام را چه کنم البته بنده از مال دنيا خدا را شکر نصيب آنچناني ندارم اما همان اندک را چگونه محاسبه کنم؟
3ـ بنده دراين سالها هر چه پس اندار کرده‌ام و وام گرفته‌ام همه يکجا پول رهن خانه‌ام شده است ، آيا اين پول خمس دارد؟
4ـ هم اکنون پانزده ميليون از قراري ده ميلون وام و پنج ميليون پس انداز در بانک دارم که همگي از درآمد امسال است قصد دارم تا دو سه ماه آينده منزلي بخرم آيا اين پول خمس دارد؟
5ـ به پدرم بهمن ماه سال گذشته يک ميليون قرض داده ام اگر اين پول را دريافت کنم آيا بايستي خمس آنرا بدهم؟
باز هم از تعداد بالاي سوالاتم عذرخواهي ميکنم.
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله)
 
جواب: سلام علیکم؛1- اولین روز درآمدتان سال خمسی شما هست.
2- با دفتر آقا تماس بگیرید هم تکلیف شما روشن میشود و هم در موارد شبهه با شما مصالحه میشود.
3- اگر پول رهن قرض نیست و از درآمد کسب شما هست، پس از وصول از صاحب خانه لازم است خمس آن را بدهید.
4- به پس اندازتان خمس تعلق میگیرد و به وامی که گرفته اید هرمقدار که خمس آن را داده اید به آن نیز خمس تعلق میگیرد.
5- پولی را که قرض داده اید پس از وصول لازم است خمس آن را بدهید. یاحقّ.
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس