سؤال: آيا جايز است سجود بر زيرانداز خود در حال نماز در حرم حضرت پيغمبر صلى الله عليه و آله و چه حكمى دارد سجود نمودن بر چيزى كه صحيح است سجود بر آن با اين كه مىدانيم خلاف تقيه است؟
جواب: اگر تقيه بوده باشد اشكال ندارد و مىتواند زيرانداز خود را از حصير نباتى كه معمول است اخذ نمايد.
سؤال: آيا روضه مقدسه اعتبار شده است در حكم تقيه و با بقيه مسجد پيغمبر هم در حكم آن هست، پس اگر بوده باشد در مسجد جايى كه جايز است سجود بر آن و در روضهء نباشد آيا واجب است برود به مكانى كه جايز است سجده بر آن با اين كه علم دارد كه روضه مقدسه داراى فضيلتى است كه در بقيه مسجد نيست؟
جواب: اگر خارج شدن از روضه مقدسه به سوى جاى ديگر مسجد مخالف تقيه نباشد پس واجب است رفتن به جايى كه جايز باشد سجده بر آن.
سؤال: اگر به امام جماعتى كه از اهل تسنن است اقتدا نكنيم ولى در افعال نماز از او متابعت كنيم آيا اين نماز خواندن مستحب است؟ و چگونه نماز را بخوانيم؟ و آيا اينگونه نماز خواندن نماز واجب را از انسان ساقط مىكند؟ و اگر قرائت اين شخص قبل از امام جماعت تمام شود چه كند؟ و اگر نمازى باشد كه در او بلند خواندن قرائت واجب است آيا آهسته خواندن جايز است يا نه؟ و آيا اين موارد اختصاص به حال تقيه دارد يا نه؟
جواب: بله اين نماز خواندن مستحب مىباشد. و قرائت واجب در نماز را آهسته بخواند. و اگر قرائتش قبل از امام جماعت تمام شود اشكالى ندارد و صبر كرده و با او ركوع را بجا مىآورد. و قرائتش را آهسته بخواند خواه نمازى باشد كه در او بلند خواندن قرائت واجب باشد يا آهسته خواندن واجب باشد، و مطالبى كه گفته شد مشروط به شرطى نيست مگر يك شرط و آن اينكه امام جماعت مسلمان غير امامى باشد پس چنانكه امام جماعت از اهل تسنن باشد مطالبى كه گفته شد اختصاص به حال تقيه ندارد.