حکم تصاویر (مرجع تقلید: سایر مراجع) - متفرقه

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > متفرقه:

حکم تصاویر (مرجع تقلید: سایر مراجع)

سوال باسلام خسته نباشید. پیامبر میفرمایند: تصویر در این دین نیست. جایی برای مجسمه و تندیس و تصویر شخص در این دین نیست. کتاب نصایح پیامبر .اگر در کشور اسلامی این همه عکس بالای سر ما و سایت شما قرار دارد مشکل شرعی دارد یا نه؟
مرجع تقلید: سایر مراجع
 
جواب: سلام علیکم؛ لطفاً آدرس حدیثی را که میفرمائید ارسال کنید تا پاسخ کامل خدمت شما ارسال شود. یاحقّ.
سوال دوباره سلام: کتاب نصایح > نصایح یگانه پیامبر > ترجمه ایت الله مقدس اردبیلی > نویسنده اقای علی مشکینی
جواب: سلام علیکم؛ دوست عزیز
اولاً: کتاب «المواعظ العددیه» نوشته مرحوم آیةالله حاج میرزا علی مشکینی اردبیلی هست و «نصایح» ترجمه همین کتاب هست که توسط آیةالله جنّتی انجام شده است نه اینکه ترجمه ی مقدّس اردبیلی باشد. مقدّس اردبیلی از علما و فقهای شیعه امامیه در قرن دهم هجری می باشد.
ثانیاً: روایت عربی آن در کتاب عربی آن مرحوم (صفحه 20 سطر دوّم) این عبارت هست: «کلّ شکل حرام و لیس فی الدین اشکال».
ثالثاً: در ترجمه فارسی (صفحه 18 سه سطر به آخر) هم چنین آمده: «هر تصویری (ساختن مجسمه) حرام است، و تصویر در دین نیست»
رابعاً: بنده و جنابعالی از افراد عادی هستیم و نگاهمان به فتاوا و توضیحات مراجع عظام تقلید هست (در حالی که هیچ یک از مراجع عظام تقلید چنین چیزی نگفته و چنین چیزی را حرام ندانسته و هر روز ملیونها تصویر و عکس و تمثال مراجع عظام و عالمان دین و فرهیختگان و تمام مردم و بنده و خود شما منتشر میشود) و پسرم؛ ما اهل فنّ نیستیم تا با دیدن روایت بدون درایت و تخصص فنی یعنی «علم الحدیث» برداشت کنیم. از همه اینها که بگذریم این روایت معنای اصلیش برای بزرگان هم دقیقاً مشخص نیست و لذا در ذیل روایت احتمالاتی که دارد را بیان میکنند.
خامساً: اگر تصاویر دارای اشکال شرعی باشد مراجع بزرگوار تقلید ساکت نمیمانند.
سادساً: منظور از تصویر در اینجا بر اساس آنچه مترجم محترم هم نوشته اند (مجسّمه) میباشد نه تصویر و عکس و البته ساختن مجسمه هم برای اغراض عقلائی اشکال ندارد وانگهی ساختن مجسمه ناقص (غیرکامل) نیز بی اشکال هست. یاحقّ.
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس