گناه دیده شدن موی سر (مرجع تقلید آیةالله مکارم) - حجاب و پوشش

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > حجاب و پوشش:

گناه دیده شدن موی سر (مرجع تقلید آیةالله مکارم)

سوال هر کار میکنم نمیتونم حجابمو درست رعایت کنم وقتی با حجاب میرم بیرون همش ناراحتم اینکه چرا نمیتونم لباسایی که دوست دارم بپوشم. همه کاری هم کردم مثلاً هنذفری بزارم قران گوش بدم هر کاری که فکر کنی خوبه انجام دادم، نه اهل دوستی با پسرم نه هیچی دیگه ولی دوست دارم آرایش کنم نه زیاد لباسای رنگی بپوشم نه تنگ، موهام کمی بیرون باشه. الان از ترس بی حجابی بیرون نمیرم کلا دپرس شدم شدید.
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مدظله)
 

جواب: سلام علیکم؛دخترم؛ البته رعایت حجاب و پوشش مناسب و بدون جذّابیّت که توجه نامحرمان آلوده چشم را به سوی شما جلب نکند اصلی ترین دلیل اثبات عفت و پاکدامنی شما است و حجاب و پوشش دینی مناسب یکی از ملکات اخلاقی ستوده است که موجب حفظ کرامت و ارزش انسانیتان می شود.
ترجیح میدهم شما را قبل از دریافت پاسختان با سه واژه «خمار = مقنعه»، «جلباب = چادر» و «سراویل = شلوار» که نقش كليدي در ایجاد حجاب اسلامي دارند آشنا کنم.
1- ضرورت پوشيدن خمار «مقنعه»
در سوره نور آيه 31 آمده: «وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ...» زنان ‏بايد روسری خود را بر روی سينه و گريبان خويش قرار دهند...
البته روسری خصوصيتی ندارد ، بلکه مقصود پوشيدن سر و گردن و گريبان‏ است. و دلیل این سفارش قرآنی این است که زنان عرب معمولا پيراهنهائی می‏پوشيدند كه گريبانشان باز بود و دور گردن و سينه را نمی‏پوشانيد و روسريهایشان را از پشت سر می‏آويختند و قهرا گوشها و بناگوشها و گوشواره‏ها و جلوی سينه و گردنشان‏ نمايان می‏شد. ولی با نزول این آیه دستور الهی آمد كه زنان بايد قسمت آويخته همان روسريها را از دو طرف روی سينه و گريبان خود بيفكنند تا قسمتهای ياد شده پوشيده‏ گردد.
راغب اصفهانی در ذيل واژه خمار مي نويسد: خمار در اصل به معناي پوشاندن چيزي است و در اصطلاح پارچه اي كه زن سرش را با آن مي پوشاند اطلاق مي شود و نكته اي كه قابل توجه است اين است كه كاركرد مقنعه فقط پوشاندن سر نيست؛ بلكه بايد گريبان را نيز بپوشاند و اين معنا از كلمه «جيوب» فهميده مي شود.
2- ضرورت پوشيدن جلباب «چادر»
در سوره احزاب آيه 59 آمده: «يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لأزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلابِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَنْ يُعْرَفْنَ فَلا يُؤْذَيْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا» ای پیامبر به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو پوششهای خود را بر خود فروتر گیرند این برای آنکه {به عفّت و پاکدامنی} شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند (به احتیاط) نزدیکتر است و خدا آمرزنده مهربان است.
3- ضرورت دوری از تبرّج «خودنمائی»
در سوره احزاب آيه 33 آمده: «وَ قَرْنَ فىِ بُيُوتِكُنَّ وَ لَا تَبرََّجْنَ تَبرَُّجَ الْجَهِلِيَّةِ الْأُولىَ...‏» و در خانه هاى خود بنشينيد، و چون زنان جاهليت نخست خودنمايى نكنيد...
دخترم؛ در آیین مقدس اسلام كه برنامه جامع سعادت و كامیابی بشر است موضوع زیبایی و زیبا دوستی و آرایش و پیرایش جایگاه مهمی دارد و اسلام پیروان خود را به زیبایی و آرایش و استفاده از نعمت‌های ظاهری توصیه می‌كند، تا یكی از خواهشهای طبیعی بشر یعنی جمال دوستی وی ارضاء شود.
امام باقر(علیه السلام) می ‌فرماید: شایسته نیست كه زن خود را به زیور آرایش ندهد، لاأقل باید گردن‌بندی به گردن بیاویزد.
امام صادق (علیه السلام) می فرماید: وقتی خداوند به بنده‌اش نعمتی عطا می‌كند، دوست دارد آن را بـببیند، چرا كه خداوند زیباست و زیبایی را دوست دارد.
دخترم؛ پس برایتان معلوم شد که در اسلام پوشیدن لباس زیبا، مسواك زدن، شانه و روغن زدن به مو، معطر بودن، انگشتر به دست كردن و آراستن خود خصوصاً هنگام عبادت و معاشرت در اجتماع یا محیط خانواده از مستحبات مؤكد است. ولی آنچه مورد مذمت قرآن و اسلام قرار دارد «تبّرج» و خودنمائی و آشكار كردن زینت در محافل اجتماعی و برای نامحرمان است كه زیرا باعث فساد و برانگیخته شدن شهوت و در نتیجه گناه و آلودگی جامعه می‌شود.
ابن منظور گفته: تبرّج {یعنی} آشكار نمودن زینت و هر چیزی است كه شهوت مرد را برانگیزاند.
4- ضرورت پوشیدن سراویل «شلوار»
آقا أمیرالمؤمنین علی (علیه السلام) می فرمایند: خدمت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) در نزدیکی بقیع نشسته بودیم، زنی سوار بر الاغ از آنجا عبور می کرد که ناگهان به پا زدن الاغ از آن افتاد، پیامبر رویش را برگرداند، اصحاب گفتند: آن زن پایش پوشیده بود و پیامبر فرمود: اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُتَسَرْوِلَاتِ ثَلَاثاً؛ أَيُّهَا النَّاسُ اتَّخِذُوا السَّرَاوِيلَاتِ فَإِنَّهَا مِنْ أَسْتَرِ ثِيَابِكُمْ وَ حَصِّنُوا بِهَا نِسَاءَكُمْ إِذَا خَرَجْنَ.
خداوند بیامرزد زنانی که شلوار می پوشند. ای مردم، شلوارها را برای پوشش برگیرید زیرا آنها پوشاننده ترین لباسها است و بوسیله آن حجاب زنان خود را هنگام خروج از خانه حفظ کنید.
بنابراین از کنار هم قرار دادن خمار(مقنعه؛ برای پوشاندن سر و گردن) و جلباب(چادر؛ برای پوشاندن تمام بدن) و همچنین سراویل(شلوار؛ برای پوشاندن تمام پاها)، یک حجاب کامل در زن تعریف میشود.
دختران و زنان با رعايت «حجاب» علاوه بر اعلام عفت خود، موجب عفت جامعه هم میشوند، بنابراين رعايت حجاب بهترين راه اعلام عفت است و ثمره آن امنيت جنسي است، همان امنيتي كه امروزه حلقه مفقوده‌اي در جوامع غربي و غرب زدگان است.
هر دختر و خانم با وقار و متدین و محترم؛ با رعایت حجاب و عفّت خود را در جایگاهی بالا قرار می دهد و کرامت نفس خود را حفظ می کند و در پی آن مردم هم با محترمانه برخورد می کنند. ولی اگر حجاب نداشته باشد و عفّت خود را حفظ نکند از خود امواجی به دیگران منتقل می کند که «من ارزشی ندارم، هر طور می خواهید با من رفتار کنید» آنگاه مردم هم براساس همین حس که از بی حجاب یا بدحجاب به آنها ساطح می شود رفتار می کنند.
دخترم؛ البته شما فرموده اید که: «...نه اهل دوستی با پسرم نه هیچی دیگه...» و از این جهت بسیار خوشحالیم که شما به پاکدامنی خود همّت دارید و اهل گناه نیستید ولی چیزی که شما دوست دارید و نوشته اید: «... ولی دوست دارم آرایش کنم نه زیاد لباسای رنگی بپوشم نه تنگ...» چنین چیزی اگر در معرض دید نامحرمان نباشد نه تنها اشکال ندارد بلکه از نظر اسلام مورد تأیید است.
حضرت آیت الله خامنه ای (مدّظلّه) نیز میفرماید:‌ انسان در معرض آسیب قرار دارد و همه باید مراقب رفتار خود باشیم و بدانیم برخی مظاهرِ خودنمایی، بی تقوایی و رعایت نکردن حجاب و عفاف آثار مخرب و ماندگاری بر اخلاق و سیاست جامعه دارد و در این زمینه باید خود زنان، بیشتر مواظبت کنند.
دخترم؛ يک زن آلماني که به اسلام گرويده است مي‌گويد: «اسم قبلي من زابنيه است ماجراي تشرفم به اسلام از اين قرار است که در آلمان در همسايگي ما يک خانواده مسلمان زندگي مي‌کرد. دختران آن‌ها در مدرسه با من دوست بودند و با هم رفت وآمد داشتيم. وقتي به خانه آن‌ها مي‌رفتم مي‌ديدم آن‌ها نماز مي‌خوانند. کم کم به واسطه آن‌ها با اسلام آشنا شدم و در مسجد اسلامي هامبورگ به دين اسلام تشرف يافتم...
هر موجودي براي مصونيت يافتن از آسيب دشمن به دنبال پناهگاهي مي‌گردد تا در سايه آن احساس امنيت و آرامش کند. شما اگر يک لاک پشت را در نظر بگيريد، مشاهده مي‌کنيد که چگونه درون پوستي سخت و مقاوم است تا از گزند دشمن در امان باشد و چنان چه به طاووس بنگريد، متوجه مي‌شويد که طاووس تا وقتي پر دارد زيبا و قشنگ است، اگر پر را از او بگيري و عريان بشود، زيبايي خود را از دست مي‌دهد. حجاب براي زن همانند پر براي طاووس است. غنچه تا غنچه است، در حجاب است و هيچ کس هوس چيدن آن را نمي‌کند؛ اما همين که حجاب را کنار نهاد وباز شد آن‌را خواهند چيد. وقتي که چيدند، ممکن است آن را چند روزي در جاي مناسب قرار دهند اما ديري نمي‌پايد که پژمرده و پرپر مي‌شود و سپس آن را در سطل زباله مي‌ريزند.
خواهران باحجاب هم همچون غنچه‌اند. هيچ کس دست طمع و تصرف به سمت آن‌ها دراز نمي‌کنند اما اگر اين حجاب را کنار گذارند مورد طمع ديگران واقع مي‌شوند.
اگر شما به ميوه بنگريد، متوجه مي‌شويد تا پوست برتن دارد مدت‌هاي زيادي دوام خواهد داشت. ولي وقتي پوست ميوه‌اي گرفته شود، دوام چنداني نخواهد داشت.
حجاب از نظر من همانند پوست ميوه‌اي است که تازگي و سلامت آن را حفظ مي‌کند تا زماني که زن‌ها حجاب و عفت دارند، از طراوت و زيبايي و تازگي و سلامت بهره مندند.
حجاب براي من نه تنها زحمت و تحميل نيست بلکه يک اصل خدشه‌ناپذير است که از عقيده‌‌ام سرچشمه گرفته و در‌صددم عقيده و حجابم را براي زنان آلماني و براي همگان توضيح دهم. من دريافته‌ام که حجاب يک ارزش است و ارزش‌هاي ديگر در کنارحجاب به من ارزاني مي‌شود».
=====


کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس