احتلام، نیت غسل، اسراف در آب (مرجع تقلید آیةالله امام خمینی) - متفرقه

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > متفرقه:

احتلام، نیت غسل، اسراف در آب (مرجع تقلید آیةالله امام خمینی)

سوال با عرض سلام و ادب و احترام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما در این ماه رحمت و مغفرت الهی
1- نمیدونم چطور مشکلم رو مطرح کنم من متأهلم و یه پسر دارم متاسفانه اکثر شبها خوابهای زیادی می بینم که گاها منجر به احتلامم می شود و این امر باعث ایجاد ذهنیت بد در همسرم شده نمیدانم باید چکنم تا از دست این خوابها راحت شوم حتی در ماه مبارک هم با این که دو روز از آن گذشته متاسفانه هم شب اول خواب دیدم قبل از اذان و هم روز دوم بعد از اینکه سحر خوردم و نماز خواندم مدت کوتاهی خوابیدم تا سر ساعت به محل کارم بروم اما باز هم تو همان زمان کوتاه خوابی دیدم و ناخودآگاه محتلم شدم دیگه خسته شدم هنگام خواب دعا میخوانم ذکر میگویم اما اثری ندارد واقعا درمانده شدم لطفا راهنمایی کنید چکنم؟
2- در انجام غسل جنابت خیلی شک میکنم طوریکه حتی باید نیت رو به زبان بیارم و مدام فکر میکنم خروج باد از شکم غسل رو باطل میکنه و این امر موجب مصرف زیاد آب می شود آیا خارج شدن باد غسل را باطل می کند؟ آیا باید نیت را به زبان جاری کرد؟ در نماز هم همینطور شده ام برای گفتن ذکر تکبیر خیلی مکث دارم به دلیل مشکل معده مدام حس میکنم باد در شکم تکان میخورد اما خارج نمی شود و من فکر میکنم وضویم باطل شده.
حاج آقا دست به دامانتان میخوام تو این ماه عزیز خدا بهم توجه کنم و کمکم کنه تا بتونم اعمالم رو درست انجام بدم بفرمایید چکنم؟ از اینکه مصدع شدم عذر میخوام برام دعا کنید یاحق
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی امام خمینی(قدّس سرّه)
 
جواب 1- احتلام موجب بدبینی نمی شود و کسیکه سوء ظن داشته باشد مشکل اخلاقی از خود ایشان است و اگر در خواب محتلم شدید اگر قبل از اذان صبح باشد در صورتیکه وقت دارید غسل کنید و اگر وقت ندارید با تیمم وارد صبح شوید. ولی اگر بعد از اذان و در طول روز در خواب محتلم شوید ضرری به روزه نمیزند و روزه صحیح است.
2- در غسل لازم نیست نیت را به زبان بیاورید و همین که به نیت غسل، خود را شستشو میدهید کافی است.
3- اگر فکر میکنید باد از معده خارج میشود غسل باطل نمیشود ولی اگر یقین دارید باز هم غسل، باطل نمیشود اما پس از غسل برای نماز باید وضو بگیرید.
4- مصرف زیاد آب اسراف و حرام است اما غسل را باطل نمیکند.
5- اینکه به دلیل حس خروج باد از شکم مکث کنید معقول نیست و به این افکار اعتنا نکنید زیرا اگر اعتنا کردید به تدریج دچار وسواس میشوید.
6- خدای متعال به همه ما گنهکاران عاجز و ناتوان که پناهی جز خودش نداریم عنایت دارد و شما خیال نکنید خدای متعال به شما توجه نمیکند و کمک نمی نماید زیرا وجود ما غرق نعمتهایی است که لایق آن نیستیم.
7- در ماه مبارک رمضان در کمال امید روبه سوی خدا ببرید و از دعا خواندن و قرآن خواندن و انجام تکالیف معنوی و لذت مناجات با خدای سبحان در خلوت ها استفاده کنید و به ما هم دعا کنید. یاحقّ.
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس