طریقه غسل دادن - فتاوای آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله)

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > فتاوای آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله):

طریقه غسل دادن

١کیفیت غسل و کفن فردی که در اسید افتاده

سؤال:فردی در اسید افتاده و از دنیا رفته و الان فقط یک تکه استخوان سینه او و مقداری پودر باقی مانده، در چنین حالتی چه باید کرد؟

جواب: باید آن را در کیسه ای قرار داد و سپس در پارچه ای به جای کفن پیچید و اگر استخوان سینه باشد باید بر آن نماز خواند اما اگر هر استخوان دیگری بود نماز ندارد البته در این گونه حالات غسل ساقط است.

٢کیفیت غسل و کفن باقیمانده اجساد شهدا

سؤال:همان گونه که مستحضرید باقیمانده اجساد مطهّر برخى از شهداى مفقودالاثر پس از سالیانى دراز کشف و به خانواده هاى معزّز آنها تحویل داده مى شود، با توجّه به این که جز مشتى استخوان چیزى از این پیکرهاى پاک باقى نمانده است، کیفیّت غسل و کفن و نماز میّت و نماز وحشت آن را بیان فرمائید. آیا تماسّ با آنها موجب غسل مسّ میّت مى شود؟

جواب: در صورتى که در میان استخوانها استخوان سینه بوده باشد، احتیاط آن است که آن را غسل دهند و کفن کنند و نماز بر آن بخوانند و دفن کنند، و اگر استخوان سینه در آن نباشد بنابر احتیاط غسل و کفن و دفن لازم است، ولى نماز واجب نیست. و در هر حال غسل مسّ میّت ندارد و بهتر است نماز وحشت را به قصد رجاء بخوانند.

٣حکم غسل جنین سقط شده

سؤال:آیا جنین سقط شده زیر 5 ماه غسل دارد؟

جواب: هرگاه چهار ماه آن تمام شده غسل دارد.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس