کسانى که غسل و کفن ندارند - فتاوای آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله)

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > فتاوای آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله):

کسانى که غسل و کفن ندارند

١غسل و کفن جنيني که قطعه قطعه شده

سؤال:جنيني که بيش از چهار ماه داشته را به ناچار قطعه قطعه کرده و از رحم خارج نموده اند. وظيفه از جهت غسل و کفن چه مي باشد؟

سؤال:بايد آن را در پارچه اي بپيچند و دفن کنند و غسل ندارد.

٢کشته شدن در راه حفظ اموال و ناموس

سؤال:از طرف دشمن هیچ گونه تهدیدى براى ما وجود نداشت و جان و مال و عزّت ما به طور کامل در امان بود، تا این که به فرمان فرماندار سنگرهاى دشمن را قبضه نمودیم. در این جنگ، درگیرى شدیدى رخ داد و عدّه اى از مسلمانان کشته شدند، آیا به چنین افرادى احکام شهید را دارند؟

جواب: کشته شدگان در راه حفظ دین، احکام شهید را دارند; ولى آنها که در راه دفاع از ناموس و اموال خود یا مسلمین کشته مى شوند، هر چند ثواب شهید دارند، ولى احکام شهید را ندارند.

٣کشته شدن مسلمانان در برابر متجاوزان

سؤال:پس از بیرون رفتن استعمار انگلستان از شبه قاره هند و تقسیم آن به ایالت مسلمان نشین جامو و کشمیر، بر خلاف مقرّرات تقسیم و خواست مسلمانان، این منطقه در نتیجه زورگویى و لشکرکشى زیر سلطه هند درآمد. مسلمانان براى حفظ مذهب، فرهنگ، ناموس و آزادى خود علیه متجاوز، قیام کرده اند و در این مبارزه به بدترین مصائب از جمله قتل عام، شکنجه، اسارت و غارت و حتى... گرفتار شده اند، آیا کشته شدگان مسلمانان در این مبارزه شهیدند و این حرکت جهاد محسوب مى شود؟

جواب: مادام که براى دفاع از جان و مال و ناموس مسلمین و اساس اسلام و مذهب اهل بیت(علیهم السلام) تلاش مى کنند عمل آنها جهاد است و آنها که در این راه کشته مى شوند شهیدند، امّا باید سعى کنند از مجتهد یانماینده مجتهدى دستور بگیرند.

٤کشته شدن در مانور های نظامی

سؤال:اگر مرد ایرانی، مسلمان، شیعه مذهب در ارتش اسلام استخدام باشد و در مانورهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در یک عملیات آموزشی چتر بازی پس از پریدن از هواپیما و بر اثر شدت باد و عدم تشخیص جهت باد نتواند چتر خود را به خوبی کنترل کند و در حین فرود چتر او را روی زمین چند صد متر بکشد و سپس متوقف شود و بر اثر کشش روی زمین و متلاشی شدن جمجمه در همان مکان توقف فوت شود.

آیا این فرد شهید محسوب میشود؟

جواب: چنین کسی شهید به معنی عام است نه شهید به معنی خاص.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس