فروش ارزان (مرجع تقلید آیةالله خامنه ای) - خرید و فروش

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > خرید و فروش:

فروش ارزان (مرجع تقلید آیةالله خامنه ای)

سوال اگر شخصی کالایی را با قیمت پایینی خریداری نماید و بخواهد این کالا را با سودی اندک و پایین تر از عرف جامعه بفروشد مانعی دارد یا خیر؟
 
جواب اگر کاسب مؤمنی بخواهد کالایی را با قیمت پایین خریداری نماید و با سودی اندک و پایین تر از عرف جامعه بفروشد، نه تنها اشکال ندارد بلکه دارای اجر و ثواب هست.
=====
چقدر خوب است که انسان راضی به سود کمتر شود، در اسلام ارزان فروشی امری پسندیده و مستحب است رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) در بیانی فرمودند:خدا دوست دارد کسی را که در خرید و فروش آسان بگیرد.
چه بسا افراد بی بضاعت بتوانند با خریدن ارزان خدمتی بیشتر به زن و فرزند خود کند.
=====
در حالات جناب شیخ رجبعلی خیاط نوشته اند که: یک کُت و شلوار ِ کامل را 7 برابر ارزانتر از جاهای دیگر حساب می کردند... البته این به نقل از فردی در این کتاب نوشته شده بود.
مثلا اگر کت و شلوار 100 هزار تومان بوده، 7 برابر ارزانتر یعنی حدوداً 15 هزار تومان کمتر میفروخته.
=====
مرحوم شهید ثانی در کتاب شرح لمعه،‌ حدیثی از امام صادق (علیه السلام) نقل میکند که: ربح المؤمن علی المؤمن حرام إلاّ أن یشتری بأکثر من مائة درهم، فأربِح علیه قُوتَ یومک أو یشتریه للتّجارة فأربحوا علیهم و أرفقوا بهم.!!!!!
يعنى سود گرفتن مؤمن از مؤمن حرام است، مگر اينكه بيشتر از صد درهم بخرد كه مى‏تواند مخارج روزانه را روى آن قرار دهد، يا براى تجارت بخرد كه در اينجا با رعايت حال، سود گرفتن مانعى ندارد.
شايد نظر روايت بر اين باشد كه اخلاقاً صحيح نيست كه در هر معامله‏اى - ولو كوچك - سود گرفته شود، مگر اينكه انسان خرده فروشى داشته باشد.
پس مستحب است که انسان موقع فروش، برای برادران دینیش سود نگیرد و به همان قیمتی که خریده بفروشد مگر آنکه به آن احتیاج داشته باشد که در این صورت ما یحتاج خود و خانواده‌اش برای یک روز را موقع فروش در میان معامله کنندگان تقسیم کند.
=====
بنابراین اگر هرچه ارزانتر اجناس خود را بفروشید کاری خدا پسندانه و موجب نزول رحمت و برکات الهی بر شما میشود. یاحقّ.
=====
برای آگاهی بیشتر خواندن این کتاب را به شما پیشنهاد میکنیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس