سؤال 82 :چرا كسانىكه از دين اسلام خارجند نجس مى باشند، با اينكه مى بينيم نظافت آنها خيلى خوباست؟
جواب: نظر اينجانب اينست كه اهل كتاب در صورتى كه مشركنباشند پاكند و نجاست ذاتى ندارند ولى اگر مشرك باشند نجسند. ولى قول به نجاستحكمتهايى دارد; از قبيل اينكه مسلمانان با آنان آميزش و معاشرت نكنند و تحت تأثيراخلاق و رفتار آنان قرار نگيرند. آنان هم در برابر مسلمانان احساس ذلت و حقارت كنندو متوجه شوند كه پليد و نجس مى باشند و مصالحى غير از اينها كه در دستورات اسلاممحقق و مسلم است.
سؤال 83 :آيا مى توان از طعاماهل كتاب مانند يهود و نصارى استفاده كرد؟
جواب: به نظر اينجانباهل كتاب در صورتى كه مشرك نباشند نج است ذاتى ندارند بنابراين طعام آنها نجس نيستمگر اينكه از گوشت نجس تهيه كرده باشند يا معلوم باشد كه به واسطه شراب و امثال آننجس شده است. ولى در نظر كسانى كه اهل كتاب را نجس مى دانند در صورت علم به تماسآنها با غذا، غذاى آنها نجس است.(
سؤال 84 :آيازرتشتيها اهل كتاب آسمانى هستند؟
جواب: ظاهر اين است كه اهل كتابمى باشند.
سؤال 85 :در استفتايى كه به شما نسبتداده اند آمده است كه يهود و نصارى و مجوس اگر مشرك نباشند طاهرند معناى مشرك بودنچيست؟ آيا اعتقاد به دو خدا (مجوس) و سه خدا (نصارى) كه اكنون معمول است شركاست؟
جواب: اگر به عنوان خدايى و الوهيت باشد شركاست.
سؤال 86 :از كجا تشخيص داده مى شود كداميكاز يهود و نصارى پاك و كداميك نجس مى باشند؟
جواب: در صورتى كهمشرك نباشند و يا شك در شرك آنها داشته باشيد پاك مى باشند.
سؤال 87 :اينجانب مقلد حضرت امام بوده ام و با اجازه حضرتعالى بهتقليد آن مرحوم باقى مانده ام; اكنون شنيده ام شما اهل كتاب را پاك مى دانيد; آيامى توانم در اين مسأله از شما تقليد كنم چون با اهل كتاب زياد سر و كاردارم!؟
جواب: اگر اعلميت امام براى شما محرز نباشد، مانعىندارد.
سؤال 88 :آيا علىّ اللّهى ها كه طريقخاصى براى خود دارند پاكند؟ و ازدواج با آنان چه حكمى دارد؟ و نيز معاشرت و هم غذاشدن با آنها چگونه است؟
جواب: اگر حضرت امير (عليه السلام) راالعياذ بالله خدا بدانند يا منكر معاد و يا يكى از ضروريات دين مثل نماز و روزهباشند كافر و نجس هستند و ازدواج با آنان جايز نيست و معاشرت و هم غذا شدن با آنانصحيح نمى باشد چون به هر چيزى دست تر بزنند نجس مى شود ولى اگر چنين عقيده اىندارند و منكر معاد و ضروريات دين نيستند مسلمان و پاك مى باشند و در جهات سؤال شدهبا ديگر مسلمانان فرقى ندارند.
سؤال 89 :شخصىدر حال ناراحتى و عصبانيت به خدا و پيغمبر (صلى الله عليه وآله) العياذ بالله ناسزاگفت ولى بعد پشيمان نشد; آيا اين دشنامو ناسزا موجب ارتداد و نجس شدن او شده است؟
جواب: اگر عصبانيت اوبه حدى بوده كه از خود بى خود شده در اين صورت مرتد نشده و نجس نيست; ولى اگرعصبانيت به اين حد نبوده مشكل است و بايد توبه كند.
سؤال 90 :آيا فرقه هايى از قبيل صوفيه و دراويش حتى شيخيه با وجودبدعتهايى كه در اعمال آنها مشاهده مى شود محكوم به طهارتند؟
جواب:محكوم به طهارت مى باشند ولى بهتر آن است كه كمتر با آنان معاشرتشود.
سؤال 91 :اگر دست تر به درب يا ديوار يااشياء متعلق به مسيحيان، يهوديان يا هندوها بخورد، آيا نجس مى شود؟
جواب: با عدم علم به نجاست، پاك است.
سؤال 92:تكليف آموزگاران با دانش آموزان بهايى چيست، آيا جايز است قرآن را دراختيار آنان قرار دهند؟
جواب: بايد با آنها معامله نجاست كرد وقرار دادن قرآن در اختيار آنان جايز نيست.
سؤال 93 :شخصى است كه عمداً نماز نمى خواند و تارك الصلاة است ولى منكر نماز نيست،آيا كافر و نجس است؟
جواب: چنين شخصى كه منكر نماز نيست فاسق ومعصيت كار است و محكوم به كفر و نجاست نمى باشد.
سؤال 94 :آيا با توهين و فحاشى به قرآن (العياذ بالله) مسلمان مرتد مى شود وتكليف كسانى كه مى بينند او مكرّر توهين مى كند چيست؟
جواب: اگرتوهين و فحاشى از روى عصبانيت باشد و عصبانيت به حدى بوده كه از خود بى خود شدهبايد توبه كند. اما اگر با قصد و اراده و ناشى از عداوت باپيامبر (صلى الله عليهوآله) يا ائمه (عليهم السلام) باشد محكوم به نجاست است و اگر به انكار رسالت برگشتكند علاوه بر نجس بودن محكوم به ارتداد هم هست. در هر حال وظيفه كسانى كه متوجه اينعمل او مى شوند نهى از منكر و اجتناب از اوست تا حاكم شرع تكليف او را معينكند.
سؤال 95 :آيا شش امامى مسلماناست؟
جواب: مسلمان است.
سؤال 96 :كسى كه به دادن خمس و زكات اعتقاد و اعتنايى ندارد و گاهى تمسخر هم مى كندآيا تمام اعمال و عباداتش باطل و زندگيش نجس مى باشد؟
جواب: تصرفدر اموال او جايز نيست ولى عباداتى كه ارتباط با اين مسأله ندارد صحيح است.
سؤال 1868 :چنانچه فردمسلمان فطرى، در مقام احتجاج و منازعه با عدّه اى در مورد ائمه اطهار (عليهمالسلام) اين كلمات را به زبان آورد: (كدام دين؟ كدام قرآن؟ پيامبر (صلى الله عليهوآله) و على (عليه السلام) و امام صادق (عليه السلام) چه كسى بودند؟ همه اينها دروغاست)، آيا استعمال الفاظ فوق، از مصاديق سبّ و دشنام به آن بزرگوارانمى باشد؟
جواب: اگر در شرايط عادى و با توجه و التفات، جملاتمذكوره را به زبان بياورد، و از طرفى مانند حضرت ابراهيم (عليه السلام) در مقامتمهيد مقدمه، براى ابطال نظر ديگران نباشد، جملات مذكوره چون انكار اصل دين و قرآنو رسالت است، موجب ارتداد است. و داخل در عنوان سبّ نيست. و در مفروض سؤال، ارتدادفطرى است.
سؤال 1869 :شخصى نه اهل نماز و نهروزه است. در حين صحبت با همكارانش، نعوذبالله نسبت به خداوند متعال فحّاشى خواهركرده است و بار دوّم تكرار كرده و گفته است: كه چه كسى آخرت را ديده، تكليف شرعى مادراين باره چيست؟ مرقوم بفرماييد.
جواب: از موضوع شخصى اطلاعندارم. بطور كلّى اگر كسى با قصد و التفات و اختيار نسبت به خداوند ـ العياذ باللهـ فحّاشى كند. هرچند به نحو مفروض در سؤال، فحش بدهد قتلش واجب مى شود: ولى تا بهمطالب مذكوره يقين حاصلنشود قتل جایز نیست.
سؤال 1870 :شخصى براى فراراز پاكستان و سكنى در كشورهاى اروپايى خود را قاديانى معرفى كرده است، حال درمراجعت مى خواهد با دختر مسلمانى ازدواج كند، آيا مى توان با او ازدواجكرد؟
جواب: اگر فرد مزبور، منكر نبوّت نبىّ اكرم (صلى الله عليهوآله) يا يكى از ضروريات دين باشد; كافر محسوب مى شود و نمى توان با او ازدواج كرد. امّا اگر دروغ گفته و براى گرفتن گذرنامه اين تمهيد را به كار برده، هرچند گناهكرده است، ولى كافر نيست و مى توان با او ازدواج كرد.
جامع المسائل ج2:
سؤال 76 ـآيا يهوديها و مسيحيان و زرتشتيانى كه فعلاً هستند اهلكتاب و پاك مى باشند؟
جواب: بلى كسانى كه معتقد به يگانگىخداوند متعال و معتقد به نبوت حضرت موسى(عليه السلام) و حضرت مسيح(عليه السلام) وزرتشت باشند و تورات و انجيل و اوستا را كتاب خود بدانند اهل كتاب محسوب مى شوند وپاك هستند.
سؤال 77 ـدر فرض بالا چنانچه يقين بهمعتقدات آنها به نحو مذكور نداشته باشيم و همين قدر مى دانيم كه آنان به عنوان اهلكتاب معروف و شناخته شده اند، وظيفه چيست؟
جواب:در اين فرضنيز محكوم به طهارت هستند مگر اينكه يقين به خلاف حاصل شود.
سؤال 78 ـشخصى نزد شخص يهودى، دندان مصنوعى گذاشته است آيا پاك است؟ ونماز با آن چه حكمى دارد؟
جواب: اهل كتاب اگر مشرك نباشندپاك هستند و اگر دندان را شخص مشرك و كافر بسازد ظاهر آن پاك مى شود و نماز با آناشكال ندارد.
سؤال 79 ـدر رساله توضيح المسائلمسأله 114 مى فرماييد: يهود و نصارا اهل كتاب هستند و نجس نيستند، از طرف ديگرمى فرماييد: كسى كه به دوازده امام دشنام دهد يا دشمنى داشته باشد نجس است، با توجهبه اينكه اينها دشمن اسلامند حكم چيست؟
جواب:تفصيل بحثمربوط به كتب فقهى است و بطور كلى اهل كتاب اگر مشرك نباشند پاك هستند و از طرفديگر هر كس كه نسبت به ائمه اطهار(عليهم السلام) دشمنى داشته باشد و نعوذبالله نسبتبه آنها توهين كند نجس مى باشد. و بسيارى از اهل كتاب نسبت به ائمه اطهار(عليهمالسلام) ساكت هستند وحب و بغضى نسبت به ائمهاطهار(عليهم السلام) ندارند، بلى اگر اهل كتاب هم به ائمه اطهار(عليهم السلام) توهين كنند آنها نيز نجس مى باشند.
سؤال 80 ـدستدادن مرد با مرد غيرمسلمان چه صورت دارد؟
جواب:مانعى ندارداما اگر مشرك باشند و دست تر باشد، دست نجس مى شود.
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار