احكام واجب النّفقه - فتاوای آیت الله العظمی نوری همدانی (مدظله)

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > فتاوای آیت الله العظمی نوری همدانی (مدظله):

احكام واجب النّفقه

سؤال 664 -مادرى داراى 5 فرزند است و ديگر كسى ندارد و خودش هم ضعيف و ناتوان شده؛ آيا خرج و مخارج او بر فرزند بزرگتر واجب است يا بر همه فرزندان؟

جواب: بر هر كدام كه تمكّن مالى دارند واجب است مخارج مادر را بدهند و اگر همه آنها يا عدّه اى از آنها متمكن باشند بايد مخارج وى را بين خود تقسيم كنند، لازم به ذكر است كه خدمت به مادر و تهيّه نيازمنديهاى وى از اعمال بسيار ارزشمند و پسنديده است كه بايد فرزند به چنين خدمتى افتخار كند و خدمت به مادر را براى خود سعادتى بزرگ به حساب آورد چون باعث بركت و طول عمر و وسعت رزق خواهد بود، اگر شما به پدر و مادر خدمت كنيد مطمئن باشيد كه فرزندان شما هم به شما خدمت خواهند كرد بعلاوه خداوند اجر اخروى بزرگى به شما عنايت خواهد كرد.

سؤال 665 -طلبه اى مجرد هستم كه حدود بيست و دو سال سن دارم و در پايه چهارم و دور از محل اقامتم مشغول به تحصيل علوم دينيه مى باشم؟ شنيده شده كه گفته اند پسر پس از رسيدن به سن تكليف ديگر ولى او حق و وظيفه خرجى دادن او اعم از تحصيل و پوشاك و غيره را ندارد، آيا چنين است؟ در صورت مثبت بودن جواب لطفاً بفرمائيد آيا با اينكه ولى تمكن دارد و مى تواند تا اندازه اى هزينه هاى پسرش را پرداخت نمايد و صرفاً به علت فوق سرباز مى زند و مقررات مدرسه هم به نحوى است كه صبح تا غروب تمام هفته، كلاس، مطالعه و مباحثه برقرار است (به استثناى عصر پنجشنبه ها و در طول روز جمعه كه داراى وقت آزاد مى باشيم) آيا با وجود آن باز هم ولى بنده چنين حقى دارد كه به گفته خويش تكيه و اصرار نمايد و آيا سزاوار است بجاى ولىّ، اقوام و خويشاوندان نزديك ديگر به شخص رسيدگى نمايند؟

جواب: بر پدر واجب است كه نفقه و مخارج فرزند را در صورتى كه فرزند نيازمند باشد بدهد و در اين حكم سن مطرح نيست، بلى اگر فرزند بتواند كسب مناسب با شأن خود را براى اداره زندگى بدست آورد و كوتاهى نمايد در اين صورت نفقه بر پدر واجب نيست.

سؤال 666 -آيا پرداخت نفقه محجور و زوجه اش و فرد واجب النفقه وى (با توجّه به تمكّن مالى محجور) از ناحيه ولىّ وى واجب است؟

جواب: پرداخت نفقه محجور و زوجه اش و افراد واجب النّفقه او از مال محجور بعهده ولىّ است

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس