حریم قریه - فتاوای آیت الله العظمی امام خمینی (قدس سره)

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > فتاوای آیت الله العظمی امام خمینی (قدس سره):

حریم قریه

سؤال: زمین های دیمی که در حریم روستاها است و مردم مشترکاً از آن استفاده می نمایند و ملک کسی نیست، آیا در صورت اعراض از وطن یا عدم استفادۀ ممتد، آن حق از بین می رود یا باقی است؟

جواب: حق استفاده از حریم، تابع حق استفاده از خود روستا است.

سؤال: چشمۀ آبی است در دامنۀ کوه که به هیچ وجه استفادۀ کشاورزی از آن نمی شود و آب به هدر می رود، ولی گوسفندان ده از آن استفاده می کنند، روستای دیگری است نزدیک به آن چشمه که فاقد آب است و برای آشامیدن می توان از آن آب لوله کشی کرد، آیا شرعاً مانعی ندارد؟ جواب: چشمه اگر در محدودۀ حریم آبادی قرار دارد و مورد استفادۀ اهالی آبادی ولو برای آب دادن گوسفندان است در صورتی که زائد بر حاجت اهالی آبادی نباشد، دیگران بدون اجازۀ اهالی آبادی حق استفاده ندارند.

سؤال: فرموده اید که حریم ده را کسی مالک نمی شود بنابراین اکثر دهات و قصبات که اول کوچک بوده و به تدریج زمینهای اطراف آنها را که موات بوده گرفته و خانه ساخته اند و همچنین فعلاً زمینهای مواتی که متصل به دیوار دهات و قصبات است و بلامانع است می گیرند و خانه می سازند آیا اینها مالک این گونه زمینها شده اند یا اینکه غصب است یا حکم دیگری دارد؟

 جواب: اگر قبل از احداث قریه، مزرعه احداث شده و قریه در زمین محیاة ایجاد شده قریه حریم ندارد و چنانچه در اراضی موات احداث شده باشد حریم دارد و نباید در حریم خانه بسازند و می توانند به مقدار حریم رها کنند و بعد از آن خانه بنا نمایند و اگر در حریم بسازند حکم غصب را دارد.

سؤال: اگر کسی در حریم ده که مرتع و چراگاه عمومی محل است و از حد احتیاج آنان از این نظر زائد نیست تصرف کرد حکمش چیست؟ اگر خانه ساخته باشد آیا می توان آن را خراب کرد یا باید اجاره بندی نموده و اجارۀ آن را در منافع عمومی محل مصرف نمود؟ و اگر زراعت کاری کرده یا در آن نهال کاشته است چه حکمی دارد؟

جواب: حریم قریه به احیاء ملک نمی شود ولی اگر بذر از خود او است حاصل هم از او است و در صورت رضایت اهالی می تواند در خانه سکونت کند.

 

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس