متعه (ازدواج موقت) - فتاوای آیت الله العظمی خوئی (قدس سره)

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > فتاوای آیت الله العظمی خوئی (قدس سره):

متعه (ازدواج موقت)

سؤال 987- اگر كسى زنى را متعه كند زن به او بگويد شما وكيل هستيد، آيا براى تعيين مدت و اجرت هم كافى مى‏شود يعنى عاقد، وكيل در تعيين مدت و اجرت هم مى‏شود، يا در توكيل لازم است بگويد، در تعيين آنها هم وكيل هستيد و ضمناً در بذل مدت بذل لفظى لازم است، يا قصد و اراده قلبى كافى است؟

جواب: اگر توكيل مطلق بوده به طورى كه شامل اين جهت هم باشد كافى است و الّا كفايت مى‏كند، غاية الامر فضولى است اجازه بعد هم كفايت مى‏كند و در بذل قصد و رضاى قلبى كفايت نمى‏كند. واللََّه العالم.

سؤال 988- اگر در عقد متعه مدت عمداً يا نسياناً ذكر نشود اصلاً عقد باطل است و يا اينكه عقد دائمى مى‏شود؟

جواب: در مفروض سؤال كه قصد متعه و زواج موقت داشته ولى عمداً و يا نسياناً ذكر مدت و اجل نشده عقد باطل است. واللََّه العالم.

سؤال 989- مردى و زنى حدود شصت ساله ازدواج نموده به عقد انقطاع به مدت 70 ساله آيا برگشت چنين عقدى به دائم نمى‏شود؟ چون اگر برگشت به دائم شود، احكام دائم در نفقه و ارث با غير دائم تفاوت مى‏كند.

جواب: بلى چنين ازدواجى ملحق است به عقد دائم در احكام آن. واللََّه العالم.

سؤال 990- آيا بچه‏هاى از زن متعه او واجب است نفقه آنها بر او؟

جواب: بله واجب است نفقه بر اولاد خودش كه از متعه بوجود آمده.

سؤال 991- در منهاج مسئله 1303 فرموده‏ايد مكروه است متعه بر زانيه، و اگر آن زانيه مشهوره باشد احوط لزومى ترك تمتع به آن است، شهرت به چه صدق مى‏كند بر زانيه؟

جواب: آن كسى كه دست كسى را از خودش دور نمى‏كند و هر كه از او طلب نمايد اجابت مى‏كند.

سؤال 992- زنى را منقطعه نكاح كرده تا مدت يك ماه و يا يك سال، قبل از تمام شدن مدّت مى‏خواهد دائمى نكاح كند، آيا بذل مدّت لازم است كه بعد از بذل نكاح دائمى نمايد يا احتياج به بذل مدّت ندارد، و اگر بذل مدّت لازم باشد كسى كه جاهل به مسئله بوده قبل از بذل عقد دائمى كرده حكم اولاد او چيست و بعد از علم تجديد عقد لازم است يا نه؟

جواب: بلى بذل لازم است و بدون آن عقد صحيح نيست، و در مفروض سؤال اولاد به حكم اولاد وطى به شبهه است، و بعد از علم بايد تجديد عقد نمايد. واللََّه العالم.

سؤال 993- آيا جايز است براى مرد مؤمن ازدواج منقطع با زن مخالفه، يا آنكه ازدواج منقطع مختص است به كسى كه معتقد است به حلال بودن آن و او زن مؤمنه است؟

جواب: بله جايز است براى او تزويج با زن مخالفه.

سؤال 994- آيا جايز است نكاح متعه نمودن كتابيه يا مخالفه كه معتقد به حليت آن نيست ولكن از روى طمع قبول كرده؟

جواب: بله جايز است.

سؤال 995- آيا جايز است تمتع نمودن به خادمه كتابيه كه در منزل كار مى‏كند از پاك كردن منزل و شستن لباسها و پختن غذاها؟ و آيا فرق است اگر آن خادمه بر كفالت من بوده باشد يا كفالت غير من، و آيا فرق است بين خادمه مربيه اطفال و خادمه براى كار كردن در منزل؟

جواب: اما ازدواج نمودن با كتابيه جايز است حتى به صورت دوام، و اما آنچه مربوط به طهارت و نجاست است پس بنابر احوط وجوبى اجتناب بورزد از آنچه مس نموده آن را به رطوبت مسريه مثل ساير نجاسات، و فرقى نيست بين اينكه در كفالت او باشد يا كفالت غير، و بين خادمه و مربيه و غير آنها، بله اگر اجير غير باشد جايز نيست از او كار بكشى بدون اجازه.

سؤال 996- اقل مهر در نكاح متعه كه به زن داده مى‏شود چقدر است؟

جواب: آن چيزى است كه صدق مال بر او بكند يا جنبه مالكيت داشته باشد مانند تعليم دادن.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس