عده‏ اى از زنها كه ازدواج با آنها حرام است - فتاوای آیت الله العظمی خوئی (قدس سره)

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > فتاوای آیت الله العظمی خوئی (قدس سره):

عده‏ اى از زنها كه ازدواج با آنها حرام است

سؤال 972- زيدى زنى را كه آن زن از شوهر قبل دخترى دارد به عقد خود درآورده بفرمائيد آيا اين مرد قبل از دخول مى‏تواند به دختر اين زن غير مدخوله نظر محرمانه بكند يا نه (مسئله 3 ص‏271 ج‏2 - رساله منهاج مسكوت عنه بود).

جواب: اتفاقاً تصريح شده (ومن غير المحارم اخت الزوجه والربيبه قبل الدخول بامها).

سؤال 973- اگر آبستن گردد زن از زنا و حمل او آشكار گردد آيا جايز است براى اين شخص اينكه تزويج نمايد او را قبل از وضع حمل؟

جواب: بله جايز است براى اين شخص زانى يا غير او از اجنبى آخرى.

سؤال 974- آيا ولد الزنا به پدر و مادر و سايرين محرم است يا خير؟

جواب: بلى به همه محارم محرم است. واللَّه العالم.

سؤال 975- بچه زنا كه فرموديد از پدر و مادر ارث نمى‏برد آيا با مادر محرم است يا خير؟

جواب: جميع احكام فرزندى كه از آن جمله محرم بودن است مرتب است فقط موضوع ارث فرق مى‏كند كه پدر و اقرباء پدر از او ارث نمى‏برند و از آنها هم ارث نمى‏برد و امّا نسبت به مادر محل اشكال و احوط مصالحه است.

سؤال 976- اگر زن شيعه همسر مرد سنى باشد مى‏توان به قاعده الزام با او نكاح كرد در صورتى كه در عقدش حضور عدلين نبوده يا در طلاقش كه به مذهب سنت بوده؟

جواب: بلى مى‏تواند نكاح كرد در هر دو صورت. واللََّه العالم.

سؤال 977- آيا احتياط ذكر شده در منهاج الصالحين در رابطه ازدواج با كتابيه دائمى آيا اين احتياط وجوبى است يا استحبابى؟

جواب: استحبابى است.

سؤال 978- بنابر فرض بودن اين احتياط وجوبى با جهل مكلّف به حكم و اقدام نمودن او بر ازدواج دائم با كتابيه يا كافره غير كتابيه، آيا آن زن اجنبيه مى‏گردد بر او و حرام مى‏شود بر او؟

جواب: اما كافره غير كتابيه ازدواج او باطل است.

سؤال 979- جمع بين فاطميتين جايز است يا خير؟

جواب: مانعى ندارد.

سؤال 980- آيا جايز است گفته شود به زنى مزوّجه، كه يقيناً طلاق خواهد گرفت: «كه اگر طلاق داد من حاضرم بگيرم» تصريحاً يا تلويحاً بگويد يا اشارات ديگرى كند؟ و آيا فرق است بين گفتن به خودش يا به پدر و مادر او و يا اقرباء او و كيف كان تعريض به نكاح در غير عده وفات مثل مقام جايز است يا نه؟ و چه مقدار صدق تعريض مى‏كند؟

جواب: جايز نيست تعريض به خطبه زن مزوّجه در حال زوجيت او و نه بعد از طلاق در حال عده رجعيه او، ولى در حال عده بائنه مانعى از آن نيست و همچنين آنچه براى خود زن جايز نبود مانعى ندارد تعريض به آن نزد پدر و مادرش.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس