اولیاى عقد - فتاوای آیت الله العظمی فاضل لنکرانی (قدس سره)

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > فتاوای آیت الله العظمی فاضل لنکرانی (قدس سره):

اولیاى عقد

سؤال1436:آیا اذن پدر درازدواج دختر باکره، شرط است؟ و آیا فرقى بین ازدواج دائم و موقّت وجوددارد؟

جواب:بنابر احتیاط واجب، اذن پدر در مورد باکره شرط است ودر این جهت فرقى بین ازدواج دائم و موقّت وجود ندارد.

سؤال1437:اگر پدر فوت کند، آیا مادر مى تواند اجازه صیغه دخترش رابدهد؟

جواب:چنانچه پدر داراى پدر باشد حقّ اجازه با اوست. در غیراین صورت نیاز به اجازه کسى نیست.

سؤال1438:دخترى که شوهر کرده و قبل از دخول، طلاق خلع گرفته است، اگر بخواهد به عقدموقّت پسرى درآید، آیا صحیح است که پسر شخصاً با موافقت دختر صیغه عقد را بدون اجازه پدر جارى کند؟

جواب:احتیاط واجب آن است که از پدر دختر،اذن گرفته شود.

سؤال1439:اگر دسترسى به پدر وجدّ پدرى وجود نداشته باشد، آیا اذن آنها ساقط است؟

جواب:درصورتى که دختر رشیده باشد و احتیاج به شوهر کردن داشته باشد، در فرض فوق نیاز به اذن نیست.

سؤال1440:زنى که در اثر زنا بکارتشاز بین رفته باشد، آیا براى ازدواج موقّت اجازهگرفتن از پدرش لازم است یاخیر؟

جواب:لازم نیست.

سؤال1441:اگر پدر و جدّ پدرى، نسبت به ازدواج دختر با شخص خاصّى مخالفت کنند و دخترتمایل به ازدواج با او داشته باشد، آیا اذن لازم است؟

جواب:اگرشخص مورد نظر شرعاً و عرفاً کفو او باشد و مخالفت پدر و جدّ پدرى بدون دلیلِ قانع کننده باشد، اجازه آنها لازم نیست.

سؤال1442:دختر نابالغى را پدر به عقد کسى درآورده است، بعد از بلوغ مى خواهد با شخص دیگرى ازدواج کند، و پدر هم راضى است. قبل از فسخ عقد اوّل با شخص دوّم; ازدواج کرده است و دخول هم صورت گرفته، وظیفه چیست؟

جواب:اگر عقد اوّل با در نظر گرفتن مصلحت دختر نابالغ انجام شده است، دختر بعد از بلوغ حق ندارد آن رابه هم بزند و در این صورت عقد دوم باطل است. و در فرض سؤال که دخول محقق شده شوهردوّم حرمت ابدى پیدا کرده است. و اگر عقداول بدون درنظر گرفتن مصلحت دختر نابالغ واقع شده باشد آن عقد باطل بوده، و در این صورت عقد دوّم صحیح است و دختر زوجه شوهردوّم است.

سؤال1443:دخترى قبل از بلوغ توسطپدر به مردى عقد مى شود. بعد از بلوغ حاضر به زندگى با او نیست، زیرا در گروهى داخلگردیده که قائل به کفر شیعه هستند و ترس دارد از ضرر جانى، تکلیف او چیست؟

جواب:در صورت مفروضه که نکاح دختر مصلحت نداشته و یا علاوه بر آنکه مصلحت نداشته موجب مفسده و فتنه نیز مى باشد نکاح باطل است و دختر مى تواند ازدواج کند

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس