احکام رهن - فتاوای آیت الله العظمی اراکی (قدس سره)

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > فتاوای آیت الله العظمی اراکی (قدس سره):

احکام رهن

سؤال: به صورت متداول که موجر با دریافت  وجه به عنوان رهن به نسبت از مال الاجاره کم کند و پس از انقضای مدت اجاره پول را برگرداند آیا جایز است و راه شرعی دارد یا خیر؟

جواب: اولا آنچه به صورت رهن متداول شده و به آن رهن گفته می شود تعبیری است مسامحی چون پول رهن نمی شود داد و تصرف در ان جایز نیست. اری قرض است در ضمن اجاره و محل اشکال است . بله اگر به صورت معامله مستقل باشد و در ضمن اجاره شرط نشده باشد مانعی ندارد.

سؤال: شخصی فرشی را در قبال پولی که قرض کرده گرو می گذارد که پس از مدت مقرر اگر بدهی خود را پرداخت نکرد مرتهن از آن دین خود را بردارد آیا می تواند بفروشد پس از آنکه از پرداخت در وقت مقرر امتناع کرد؟

جواب: اگر مرتهن از طرف راهن وکیل شده باشد در فروش می تواند بفروشد والا باید مراجعه به حاکم شرع کند که او را الزام به ادای دین کند ولو با فروش عین مرهونه و خود مرتهن بدون مراجه نمی تواند بفروشد

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس