حکم دیه سقط جنین (مرجع تقلید آیةالله امام خمینی) - دیات

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > دیات:

حکم دیه سقط جنین (مرجع تقلید آیةالله امام خمینی)

سوال با سلام. 1- دیه سقط جنین چه مقدار است؟ 2- به چه کسی می‌رسد؟ 3- بر عهده کیست؟
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی امام خمینی(قدّس سرّه)

جواب 1- اگر روح در جنین دميده شده باشد، ديه اش خونبهاى كامل است و دیه پسر 1000 دينار (حدوداً 5/3 کیلوگرم طلای خالص) و دیه دختر 500 دينار میباشد. اگر گوشت بر بدنش روئيده و خلقتش کامل شده باشد ولى هنوز روح در او دميده نشده باشد، 100 دينار است (چه پسر باشد و چه دختر)، و اگر گوشت روی آن را نپوشانده و استخوان باشد 80 دینار و اگر مضغه باشد 60 دينار و اگر علقه باشد 40 دينار و اگر نطفه در رحم مستقر باشد ديه اش 20 دينار است. و در همه اين مراحل فرقى بين پسر و دختر نيست.

2- دیه سقط جنین بر عهده کسی است که جنین را ساقط کرده، پس اگر مادر با خوردن قرص بچه را سقط کرده بر عهده مادر است و اگر پدر باعث و مباشر ساقط کردن جنین باشد بر عهده پدر است و اگر دکتر با زدن آمپول بچه را سقط کرده بر عهده دکتر است.
3- اگر مادر جنین را ساقط کرده باشد دیه به پدر و اگر پدر جنین را ساقط کرده باشد دیه به مادر (یعنی به پدر یا مادر که باعث و مباشر ساقط کردن جنین باشد چیزی نمیرسد) و اگر پزشک یا تزریقاتی جنین را ساقط کرده باشد دیه به پدر و مادر میرسد. یاحقّ.


کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس