چیزهائی که سجده بر آن جایز هست (مرجع تقلید آیةالله مکارم) - نماز

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > نماز:

چیزهائی که سجده بر آن جایز هست (مرجع تقلید آیةالله مکارم)

سوال برچه چیز های می توان سجده کرد .2.دستی که خودکاری باشد ایا می تواند وضوگرفت.3.آیا سجده زیارت عاشورا را باید حتما انجام داد تا زیارت کامل شود .4.سجده بر انگشتان و فرش صحیح است
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مدظله)
جواب 1- هنگام سجده بايد پيشانى بر زمين يا چيزهايى که از زمين مى رويد مانند چوب و برگ درختان باشد، ولى سجده بر چيزهاى خوراکى و پوشاکى هرچند از زمين برويد جايز نيست و همچنين سجده کردن بر فلزّات مانند طلا و نقره باطل است، امّا سجده بر سنگهاى معدنى مانند سنگ مرمر و سنگهاى سفيدوسياه و حتّى عقيق اشکال ندارد.
سجده بر سنگ آهک و سنگ گچ چه قبل از پخته شدن و چه بعد از آن صحيح است، همچنين بر آجر و سفال و سيمان نيز جايز است.
سجده بر كاغذ مطلقاً صحیح است.
بهتر از هر چيز براى سجده خاک مخصوصاً «تربت حضرت سيّد الشّهداء(عليه السلام)» است که يادآور خونهاى شهيدان مى باشد.مسأله 970ـ بهتر از هر چيز براى سجده خاک مخصوصاً «تربت حضرت سيّد الشّهداء(عليه السلام)» است که يادآور خونهاى شهيدان مى باشد.
2- اگر رنگ خودکار جرم نداشته باشد و فقط رنگ باشد برای وضو مانع محسوب نمیشود.
3- زیارت کامل عاشورا همراه با سجده هست.
4- هرگاه چيزى که سجده بر آن صحيح است در اختيار ندارد، يا به واسطه گرمى و سردى زياد نمى تواند بر آن سجده کند، بايد بر لباسش اگر از کتان يا پنبه است سجده کند و اگر از چيز ديگر است (مثلاً از پشم است) بر همان يا بر فرش سجده نمايد و اگر آن هم ممکن نيست بر فلزّات و اشياء معدنى سجده کند و اگر مطلقا چيزى پيدا نمى کند که بتوان بر آن سجده کرد بر پشت دست خود سجده مى کند، بنابر اين پشت دست آخرين چيزى است که مى توان بر آن سجده کرد. یاحقّ.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس