فتاوای آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله) - جهاد

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > جهاد:

فتاوای آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله)

١ – خودکشی رزمندگان قبل از اسارت

سؤال: مى دانیم خودکشى در اسلام حرام است; لکن اگر رزمنده اى در حال جنگ و در معرض اسارت دشمن باشد و اطّلاعاتى داشته باشد که اگر لو رود، باعث مرگ عدّه اى از رزمندگان شده، بعلاوه ضایعات دیگرى نیز به دنبال خواهد داشت، و این رزمنده مى داند دشمن او را شکنجه هاى بسیار خواهد نمود تا به آن اطّلاعات برسد و این شخص تحمّل آن شکنجه ها را ندارد; آیا مى تواند قبل از اسارت خودکشى کند؟

جواب: چنانچه مسلّم باشد طاقت شکنجه ها را ندارد و اطّلاعاتى مى دهد که ضایعات بزرگى به بار مى آورد و موجب مرگ گروهى مى شود، این عمل نوعى ایثار و فداکارى محسوب مى شود.

٢ – فتح ایران توسط مسلمانان

سؤال: حمله اعراب به ایران با کدام مجوز صادر شد؟

جواب:  اولاً تعبیر به (حمله) به نظر ما صحیح نیست و همچنین کلمه (اعراب) بلکه مسلمانان به قصد آزاد ساختن ایران از چنگال سلاطین ظالم ساسانی به ایران آمدند و مردم هوشیار ایران از آنها استقبال کردند و دروازه ها را به روی آنها گشودند و جنگ تنها در یکی دو نقطه در غرب ایران واقع شد و اگر ایرانیان می خواستند بجنگند به یقین توان مقابله با آنها را داشتند. این نکته نیز قابل اهمیت است که مسلمانان اصراری بر تغییر آئین ایرانیان نداشتند لهذا پس از فتح ایران سالیان دراز آتشکده ها برپا بود.

٣ – آموزش فنون نظامی توسط بانوان

سؤال: آیا بانوان مى توانند آموزش فنون نظامى ببینند؟

جواب: اگر مستلزم گناهى نباشد اشکالى ندارد

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس