فتاوای آیت الله العظمی گلپایگانی (قدس سره) - جهاد

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > جهاد:

فتاوای آیت الله العظمی گلپایگانی (قدس سره)

سؤال:  فرضا مسلمانى در يكى از كشورهاى اسلامى يا غير اسلامى سكونت دارد جنگى از قبيل جنگهاى امروزى كه جنبه سياسى و اقتصادى دارد رخ مى دهد وظيفه اين فرد مسلمان مخصوصا موقعى كه الزام به شركت در آن باشد چيست؟

جواب:  جنگ با مسلمين - مگر در مقام دفاع از نفس يا عرض يا مال - جائز نيست.

سؤال:  شهدائى كه احكام شهيد بر آنها جارى است، چه كسانى اند؟.

جواب:  هر كس در زمان غيبت به هنگام وجوب جهاد بر مسلمانان، در راه حفظ دين و دفاع از اسلام - نه جهات ديگر - كشته شود حكم شهيد بر او جارى است.

سؤال: انسان، چه مرد و چه زن، كوچك يا بزرگ - ولو كافر - اگر در راه اهداف اسلام و مسلمين كشته شود شهيد است يا نه؟ و اگر شهيد است بايد غسلش داد يا نه؟.

جواب:  غسل و كفن و دفن كافر، جايز نيست و مسلمان مقتول در ميدان جنگ كه با اذن پيغمبر صلى الله عليه وآله و سلم يا امام عليه السلام بوده غسل ندارد و كفن نمىشود، بلكه با همان لباس بايد دفن شود و همينطور كسى كه در راه حفظ بيضه اسلام در معركه قتال در زمان غيبت كشته شود و در غير اين صورت، واجب است او را غسل دهند و كفن نمايند هر چند ثواب شهيد داشته باشد.

سؤال: در مواقعى كه بين كيان و بيضه اسلام و رضايت پدر و مادر تعارض پديد آيد وظيفه فرزندان در اين هنگام چيست؟.

جواب:  در صورت احتياج به دفاع از اسلام رضايت پدر و مادر در صورت امتناع از اذن شرط نيست و دفاع از اسلام مقدم است والله العالم.

سؤال:اگر در خط مقدم جبهه فعلى ايران كسى كشته شود آيا شهيد است و مىشود او را با لباس خودش بدون غسل و تيمم و كفن، دفن نمود يا خير؟ و مس او موجب غسل است يا نه؟.

جواب:  اگر مؤمن طرفدار حق، در معركه و خط مقدم جبهه كشته شود شهيد محسوب است و احتياج به غسل و تيمم و كفن ندارد و با لباس خود دفن مىشود.  بلى اگر برهنه باشد بايد او را كفن نمايند و اگر كسى او را مس كند غسل مس ميت بر او واجب نيست.

سؤال:اشخاص ديگرى غير از رزمنده‌ها مثل مبلغ، مداح، خطاط، دكتر، آشپز، ميكانيك، و غيرهم كه به جبهه مىروند اگر در آنجا كشته شوند شهيد محسوب مىشوند و احكام شهيد را دارند يا خير؟.

جواب:  اگر در ميدان جنگ كشته شوند حكم شهيد را دارند.

سؤال:بفرمائيد در جنگ هاى اين زمان كه از فاصله چند كيلومترى، خمپاره يا گلوله توپ يا غير اينها مىآيد و رزمنده يا غير رزمنده كشته مىشود تا چه حدودى ميدان جنگ محسوب است؟.

جواب:  تا حدودى كه در نظر عرف ميدان جنگ حساب مىشود.

سؤال: بعضى افراد مىگويند كه خداوند تمام گناهان شهيد را مىآمرزد او را مىبخشد آيا اگر شخصى قضاء نماز و روزه داشته و مستطيع بوده و مالى كه خمس يا زكات به آن تعلق مىگيرد داشته شهيد شود نماز و روزه او قضا دارد و بقيه واجباتش را كه انجام نداده بايد براى او انجام بدهند يا خير؟.

جواب:  بلى بايد دين خلقى و خدائى شهيد ادا شود و قضاء حج و نماز و روزه و سائر واجبات ساقط نمىشود.

سؤال: آوردن غنائم جنگى تا چه حد جايز است؟

جواب:  غنائم جنگى از مسلمين عراقى اگر از قبيل اسلحه و آلات جنگى باشد بايد به دولت جمهورى اسلامى تسليم شود و اگر از قبيل لباس و پول و اشياء ديگر باشد، مجهول المالك است و اختيار آن با حاكم شرع جامع الشرائط است.

سؤال: آيا مىتوان با لباس يا ساعت يا چيز ديگرى كه متعلق به دشمن است و در جبهه به غنيمت گرفته شده نماز خواند يا نه؟.

جواب:  اگر به قصد رساندن به مصرف شرعى باشد مىتواند در آن نماز بخواند و اگر براى خود برداشته باشد، نماز در آن اشكال دارد.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس