فتاوای آیت الله العظمی تبریزی (قدس سره) - مطهرات

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > مطهرات:

فتاوای آیت الله العظمی تبریزی (قدس سره)

سؤال ١٠٠- - آيا فشار دادن لباس نجس در داخل آب كُر لازم مى‌باشد؟

جواب: باسمه تعالى؛ در شستن لباس با آب كُر هم فشار دادن لازم است، و الله العالم.

 

سؤال ١٠١- اگر لباس نجس را زير شيرى كه آبش به كُر متصل است قرار دهند آيا احتياج به فشار دارد؟ در صورتى كه با بول متنجس باشد چطور؟

جواب: باسمه تعالى؛ اگر بعد از آنكه آب همه جاى لباس را فرا گرفت فشار داده شود تا غساله خارج شود، پاك مى‌شود؛ و چنانچه لباس به بول نجس شده باشد، در شستن آن به آب كُر هم بنابر احتياط بايد دو بار بشويند و بعد از هر بار شستن فشار دهند، و الله العالم.

 

سؤال ١٠٢- در مورد ماشين لباسشويى استفتايى به حضرتعالى منسوب است به اين مضمون كه: « چنانچه لباسها به چيزى كه با يك بار شستن پاك مى‌شود نجس شده باشند و عين نجاست هم در آنها نبوده و ماشين به آب كُر وصل باشد، حكم به طهارت آنها مى‌شود؛ ولى اگر به چيزى نجس شده‌اند كه احتياج به دو بار شستن دارد، در صورتى كه آب قطع و وصل مى‌شود، پاك شدن لباسها محل اشكال است» . سؤال من اين است كه: منظور از دو بار و يك بار چيست؟ كدام نجاست است كه بعد از برطرف شدن عين نجاست بايد دو بار آب كشيده شود و كدام يك بار؟

جواب: باسمه تعالى؛ لباس و مانند آن كه به بول نجس شده بايد دو بار پس از برطرف شدن عين نجس شسته شود و در هر بار به فشار و مانند آن آب را از لباس خارج كند و لو آنكه بوسيلۀ خود لباسشويى خارج شود، و الله العالم.

 

سؤال ١٠٣- اگر ماشين در حال آب كشيدن، طورى لباس را بگرداند كه غُساله خارج شود و دو بار لباس را آب بكشد، آيا لباس پاك مى‌شود؟

جواب: باسمه تعالى؛ چنانچه در حالى كه لباس چرخانده مى‌شود تا آب آن خارج گردد، آب به اطراف داخل لباسشويى در بار اول پاشيده شود، بايد آب كُر در بار دوم تمام مواضع نجس‌شده‌اى را كه با لباس ملاقات مى‌كند فرا بگيرد و لباس در همان حال اتصال شسته شود و پس از آن غساله خارج شود تا لباس پاك شود، و الله العالم.

 

سؤال ١٠۴- اگر بعد از برطرف شدن عين نجاست در حالى كه آب وصل است يك بار آب بكشد كفايت مى‌كند؟

جواب: باسمه تعالى؛ اگر به غير بول نجس شده، يك بار شسته شود و آب خارج شود از لباس، كفايت مى‌كند، و الله العالم.

 

سؤال ١٠۵- بنابر احتياط واجب مخرج بول بايد دو بار شسته شود، آيا شستن دوم مى‌تواند بلافاصله بعد از شستن اول باشد؟ يا بايد صبر شود تا غسالۀ شستن اول بول خارج شود؟

جواب: باسمه تعالى؛ بايد فاصله بيفتد كه دو دفعه صدق كند، يك‌دفعه مستمر كفايت نمى‌كند. و الله العالم.

 

سؤال ١٠۶- اگر به توالت برويم و ببينيم روى آفتابه خيس است، در صورتى كه شك كنيم خيسىِ آن از بول است يا نه، آيا بايد به شك خود اعتناء كنيم يا خير؟

جواب: باسمه تعالى؛ محكوم به طهارت است، و الله العالم.

 

سؤال ١٠٧- در حالى كه ليوان در دست است، قطره‌اى نجس به دست اصابت مى‌كند و ناگهان آب ليوان ريخته شد، حكم آب ليوان چه خواهد بود؟

جواب: باسمه تعالى؛ اگر آب ليوان با آب نجس يا دست نجس ملاقات نكرده يا مشكوك است، محكوم به طهارت است، و الله العالم.

 

سؤال ١٠٨- اگر رنگ‌كار كافر باشد، آيا موجب نجاست ديوار مى‌شود، در اين صورت چاره چيست؟

جواب: باسمه تعالى؛ اهل كتاب محكوم به طهارت هستند، و اگر كافر غير اهل كتاب باشد در صورتى كه اطمينان داريد كه به رنگها دست زده ديوار را آب بكشيد، و الله العالم.

 

سؤال ١٠٩- اگر عمداً چيز تيزى به بدن زد و تكه پوستى يا گوشتى از بدن آويزان شد، آيا با آب كشيدن آن تكه پاك مى‌شود؟

جواب: باسمه تعالى؛ بين صورت عمد و سهو در اين حكم فرقى نيست، و گوشت و پوستى كه متصل به بدن است نجس نيست، و الله العالم.

 

سؤال ١١٠- در رساله آمده: « اگر كسى استبراء نكند ولى مدت طولانى از بول كردنش بگذرد» آيا اين زمان يك ساعت و دو ساعت را شامل مى‌شود؟

جواب: باسمه تعالى؛ اگر اطمينان دارد آنچه خارج شده از اجزاى باقى مانده بول سابق نيست، محكوم به طهارت است، و الله العالم.

 

سؤال ١١١- با توجه به آنچه در رساله آمده كه: « پس از بول، رطوبت بيرون مى‌آيد» كسى كه هميشه استبراء مى‌كند، اما چند چكه رطوبت پس از آن مى‌بيند، اين چه حكمى دارد؟

جواب: باسمه تعالى؛ اگر احتمال بدهد كه بول نباشد، محكوم به طهارت است، و الله العالم.

 

سؤال ١١٢- قطرات آب قليل به هنگام طهارت ( استنجا) كه به اطراف پخش مى‌شود چه حكمى دارد؟

جواب: باسمه تعالى؛ در صورتى كه ذرّات نجاست در آن نباشد، پاك است، و الّا بايد اجتناب شود، و الله العالم.

 

سؤال ١١٣- چيزى كه مى‌داند قبلاً پاك بود، و پس از گذشت مدتى ترديد مى‌كند كه آن شىء نجس شده يا خير، تكليف چيست؟

جواب: باسمه تعالى؛ محكوم به طهارت است و زمان شك او فعلاً متصل به زمان يقين است و همين مقدار براى جريان استصحاب كافى است، و اگر استصحاب هم نبود مورد قاعدۀ طهارت بود، و الله العالم.

 

سؤال ١١۴- ماشين لباسشويى كه به آب كُر وصل است و عين نجاست را از بين مى‌برد، هنگامى كه مقدارى آب و كف ماند آيا پاك است؟

جواب: باسمه تعالى؛ چنانچه در زمان شستن آب قطع نشود و در مواردى كه تعدد شرط است، مثل لباس متنجس به بول، دو مرتبه بشويد پاك مى‌شود، و الله العالم.

 

سؤال ١١۵- - وظيفۀ ما در مورد روزنامه پاره‌هايى كه روى زمين و زير پا ريخته شده، به گمان اينكه شايد داراى اسماء جلاله باشد، و در حالى كه جمع‌آورى آنها مستلزم وقت و مشقت است چيست؟

جواب: باسمه تعالى؛ با علم به اينكه اسماء جلاله در آن است بايد برداريد؛ و در صورت شك، برداشتن لزومى ندارد، و الله العالم.

 

سؤال ١١۶- كسى كه دندان پر كرده، همانطور كه داخل دهان خود به خود تطهير مى‌شود، و اگر آن نيز نجس شود به تبع دندان پاك مى‌شود، آيا دندان مصنوعى هم به تبع دهان پاك مى‌گردد؟

جواب: باسمه تعالى؛ بنابر احتياط، چنانچه نجاست خارجى وارد دهان شده، قسمت پر شده و دندان مصنوعى در طهارت تابع دهان نيستند، و الله العالم.

 

سؤال ١١٧- اگر به بچۀ ۶ الى ٨ ساله تعليم تطهير نمايند، كفايت مى‌كند؟

جواب: باسمه تعالى؛ چنانچه اطمينان داشته باشند كه موضع نجس شده را تطهير نموده و تطهير را هم بلد است، كافى است، و الله العالم.

 

سؤال ١١٨- اگر پوستهاى مختصر لب جدا شد، پاك است، آيا در صورتى كه با درد و فشار از روى بدن كنده شود بدون آمدن خون بازهم پاك است؟

جواب: باسمه تعالى؛ در هر دو صورت پاك است، و الله العالم.

 

سؤال ١١٩- بولى كه بر روى زمين ريخته شده، آيا با نور آفتاب پاك مى‌شود؟ اگر آب به رويش بريزيد بعد آفتاب بتابد چطور؟

جواب: باسمه تعالى؛ در پاك شدن زمين نجس از راه خشك شدن با تابش آفتاب فرقى نمى‌كند كه زمين به رطوبت نجس، مرطوب باشد يا با ريختن آب خيس شده باشد و لكن بايد عين نجاست زائل شده باشد با تحقق ساير شرايطى كه در رساله مذكور است، و الله العالم.

 

سؤال ١٢٠- اگر لباس نجسى را زير شير آبى كه متصل به كُر است قرار دهند و در همان حال يك بار فشار دهند، بعد از فشار اول آب همه جاى لباس نجس را فرا گرفت و عين نجاست زائل شد آيا پاك مى‌شود؟ حال اگر لباس به بول نجس شده باشد چطور؟

جواب: باسمه تعالى؛ اگر بعد از آنكه آب همه جاى لباس را فرا گرفت فشار داده شود تا غساله خارج شود پاك مى‌شود و چنانچه لباس به بول نجس شده باشد در شستن آن به آب كُر هم بنابر احتياط بايد دو بار بشويند و بعد از هر بار شستن فشار دهند، و الله العالم.

 

سؤال ١٢١- آيا در تطهير لباس در آب كُر و جارى، مى‌توان در داخل آب فشار داد تا غساله‌اش خارج شود؟

جواب: باسمه تعالى؛ در فرض سؤال در زير آب هم كفايت مى‌كند، ولى بايد به مقدار متعارف غساله خارج شود، و الله العالم.

 

سؤال ١٢٢- دو كاسۀ مايع كه انسان اجمالاً مى‌داند يكى متنجس و ديگرى پاك است لكن به روشنى نمى‌داند كدام‌يك از آن دو پاك است، اگر قطره‌اى از يكى به چيزى اصابت كرد حكمش چه خواهد بود؟

جواب: باسمه تعالى؛ حكم قطره حكم همان دو كاسه است، ولى پس از ملاقات، وقتى عين قطره زائل شد، ملاقى محكوم به طهارت است، و الله العالم.

 

سؤال ١٢٣- در شستن لباس و مانند آن با آب جارى و يا كُر مى‌فرماييد كه: مالش و فشار دادن آن به حدى كه غساله‌اش به مقدار متعارف خارج شود لازم است، آيا اين لزومِ عصر فتوى است يا احتياط وجوبى است؟

جواب: باسمه تعالى؛ فتوى اين است كه در حصول طهارت خروج غساله به مقدار متعارف به عصر يا دلك و مانند آن يا به نحوى كه با فشار آب، آبِ موجود در لباس و مانند آن خارج شده و رد شود كافى است، و الله العالم.

 

سؤال ١٢۴- براى شستن چيز نجس، آب قليل را ريخت روى آن تا شسته شود، در اين بين قطره‌اى آب روى لباس يا چيز ديگرى پاشيده شد، اينك نمى‌دانيم آيا اين قطره از آن آب قليل به چيز نجس شده رسيد، و سپس به لباس پاشيد يا نه؟ آيا اين قطرۀ آب و چيزى كه روى آن ريخته شده آيا پاكند يا نه؟

جواب: باسمه تعالى؛ هم قطره و هم ملاقى محكوم به طهارت است، و الله العالم.

 

سؤال ١٢۵- آيا با رطوبت دست مى‌توان چيز نجس را تطهير كرد، مثلاً بار اول دست راست را بر نجس بكشد و بار دوم دست چپ را؟

جواب: باسمه تعالى؛ بايد شسته شود و كيفيت مذكور كفايت نمى‌كند، و الله العالم.

 

سؤال ١٢۶- آيا بخار آب داغ نجس هم نجس است؟

جواب: باسمه تعالى؛ پاك است، و الله العالم.

 

سؤال ١٢٧- اگر چيز نجس را زير شيرى كه متصل به آب كر است تطهير كند، و آبى كه از آن مى‌ريزد به لباس و بدن انسان ترشح مى‌نمايد، پاك است؟

جواب: باسمه تعالى؛ اگر چيز نجس، عين نجاست را نداشته و با آن شستن پاك مى‌شود، آن آب پاك است، و الله العالم.

 

سؤال ١٢٨- راه خلاصى از وسواس در احكام نجاسات و طهارات چيست؟

جواب: باسمه تعالى؛ بايد اعتنا نكرد، و الله العالم.

 

سؤال ١٢٩- اگر آفتاب به طناب پلاستيكى تر بتابد و هر دو طرف آن خشك شود، آيا طناب پاك مى‌شود؟

جواب: باسمه تعالى؛ بنابر احتياط با تابش آفتاب پاك نمى‌شود، و الله العالم.

 

سؤال ١٣٠- آيا آبى كه كف صابون دارد مضاف است؟ اگر آب همه جاى لباس و دست را دربرگرفت پاك مى‌شود؟

جواب: باسمه تعالى؛ اگر آب به تمام اجزاى لباس رسيده، هم لباس و هم دست پس از فشار دادن لباس پاك مى‌شود؛ و آب با كف صابون، مضاف محسوب نمى‌شود، و الله العالم.

 

سؤال ١٣١- در كاغذى كه اسم پيغمبر يا امام نوشته شده، اگر در مستراح بيفتد بيرون آوردن و آب كشيدن آن واجب است يا نه؟ لقب و كنيه چطور است؟

جواب: باسمه تعالى؛ اسم يا لقب يا كنيه، هركدام كه باشد بايد آن را بيرون آورد و آب بكشد، و الله العالم.

 

سؤال ١٣٢- در طبقۀ بالا به مقدار كُر آب داريم و در طبقۀ پايين هم حوضچه‌اى داريم كه از طبقۀ بالا به آن حوضچه لوله‌كشى شده است، هنگامى كه شير آب را باز مى‌كنيم آب حوضچه به اندازۀ كُر نمى‌شود و آب بالا هم از كُر كمتر مى‌شود، آيا بر اين هم، اتصال به كُر صدق مى‌كند، يا چون همسطح نيستند عُرف اين را اتصال نمى‌داند؟

جواب: باسمه تعالى؛ در صورتى كه قبل از اتصال، آب حوضچه نجس نباشد، كُر بودن مجموع آب طبقۀ بالا و آب داخل لوله و آب حوضچه، كافى است، و آب حوضچه به ملاقات، نجس نمى‌شود؛ ولى اگر حوضچه قبل از اتصال نجس بوده و آب بالا كمتر از كر باشد، و اتصال مجموع بالا و پايين كُر شود، آب حوضچه پاك نمى‌شود، و الله العالم.

 

سؤال ١٣٣- اگر در چاه آب نجاست بيفتد، حكم آب چاه چگونه خواهد بود؟

جواب: باسمه تعالى؛ چاهى كه آبش خودجوش است و ماده دارد، اگر نجاست در آن بريزد يا حيوانى بميرد و تغيير به اوصاف نجس پيدا نكند، پاك است و كشيدن آب به مقدار تعيين شده مستحب است، و الله العالم.

 

سؤال ١٣۴- آيا آبى كه قبل از تطهير به عورت برخورد كرده و ترشح مى‌كند پاك است؟

جواب: باسمه تعالى؛ اگر آب متصل به كُر به محل مذكور برخورد كرده و ترشح كند پاك است، و الله العالم.

 

سؤال ١٣۵- اگر محل غائط را با پارچه‌اى تميز كرد و نتوانست با سه بار، محل را تميز كند، بلكه در بيش از سه بار تميز كند آيا پاك مى‌شود و مى‌تواند نماز بخواند؟

جواب: باسمه تعالى؛ مى‌تواند نماز بخواند و شرايط آن در رساله مذكور است، و الله العالم.

 

سؤال ١٣۶- آيا مخرج بول و غائط در ناچارى با برف پاك مى‌شود؟

جواب: باسمه تعالى؛ پاك نمى‌شود، و الله العالم.

 

سؤال ١٣٧- در مواردى كه درون ظروف را براى تطهير بايد سه مرتبه شست، آيا طرف بيرون آن را نيز سه مرتبه شستن لازم است؟

جواب: باسمه تعالى؛ طرف بيرون ظرف در فرض عدم ملاقات با نجس، طاهر است؛ و در صورت ملاقات با نجس، حكم ساير اجسام ملاقى با نجس را دارد، و الله العالم.

 

سؤال ١٣٨- نظر حضرتعالى در مورد پاك بودن اهل كتاب بخصوص زرتشتيان چيست؟

جواب: باسمه تعالى؛ اهل كتاب از جمله زرتشتيان محكوم به طهارت هستند، و الله العالم.

 

سؤال ١٣٩- اگر خانوادۀ انسان حكم نجاست و طهارت را رعايت نكنند، به طورى كه رعايت اين احكام در آن شرايط براى آن شخص موجب عسر و حرج باشد، تكليف چيست؟

جواب: باسمه تعالى؛ مراعات طهارت شرعيه موجب عسر و حرج نيست، او نبايد به وسوسه اعتنا كند، و الله العالم.

 

سؤال ١۴٠- چگونه مى‌شود خمير نجس شده را تطهير نمود؟

جواب: باسمه تعالى؛ خميرى كه عين نجس در آن نباشد ولى متنجس شده است، تبديل به نان كرده و خشك مى‌كنند، و سپس در آب كُر يا جارى قرار مى‌دهند تا آب در اعماق آن نفوذ كند، بعد از آن پاك مى‌شود، و الله العالم.

 

سؤال ١۴١- اشيائى نجس شده ولى آب كشيدن آنها باعث خرابى مى‌شود، مثل ساعتهاى مچى، آيا مى‌توان دستمال تر را به آب كُر متصل كرد و آن را پاك نمود؟

جواب: باسمه تعالى؛ به صورتى كه ذكر نموده‌ايد پاك نمى‌شود، و براى تطهير بايد آن را آب كشيد، ولى پوشيدن آن بدون تطهير- حتى در حال نماز- اشكالى ندارد، و الله العالم.

 

سؤال ١۴٢- كسى كه در طهارت، نجاست، وضو، نماز و غسل زياد شك مى‌كند، تكليف چيست؟

جواب: باسمه تعالى؛ اگر مقدار شك وى به حدّى باشد كه نزد ديگران وسواس يا كثير الشك به حساب آيد، به شك خود اعتنا نكند، و الله العالم.

 

سؤال ١۴٣- براى خارج شدن غساله از لباس چقدر بايد آن را فشار داد؟ آيا بايد آن را طورى فشار دهيم كه همۀ آب آن خارج شود يا اينكه طورى فشار دهيم كه بعد از فشار خود به خود آبى از آن خارج نشود كافى است؟

جواب: باسمه تعالى؛ چنانچه با فشار به مقدار متعارف آب از آن خارج شود، پاك مى‌شود، و الله العالم.

 

سؤال ١۴۴- اگر چيز نجس را زير آب شير بگيرند طورى كه همه جاى آن خيس شود، آيا مى‌توان گفت كه يك بار شسته شده است يا اينكه لازم است آن را در آب فرو كنند؟

جواب: باسمه تعالى؛ فرو بردن لازم نيست و جريان آب براى صدق بار اول كافى است در جايى كه قابل فشار دادن نباشد و الّا بايد آن را فشار دهند- براى خروج غُساله- تا بار اول تمام شود، و الله العالم.

 

سؤال ١۴۵- فرض كنيم لباس نجس است و آن را در حالتى كه خيس است روى طنابى نازك بيندازيم، در اين حالت طناب نيز نجس مى‌شود؛ حال اگر لباس تميزِ خيسِ ديگرى را روى طناب بيندازيم، آيا مى‌توان گفت آبى كه از لباس خارج و روى طناب را خيس مى‌كند در حكم آب قليل بوده و آن را پاك مى‌كند؟ در صورت انداختن لباسِ خيسِ سومى روى طناب، آيا باز آن طناب مى‌تواند لباس سومى را نجس مى‌سازد؟

جواب: باسمه تعالى؛ با رسيدن رطوبت به بند، شستن، صدق نمى‌كند و لباس دوم و سوم هم بنابر احتياط نجس مى‌شود، و الله العالم.

 

سؤال ١۴۶- گرچه مردم آرم جمهورى اسلامى ايران را « اللّه» نمى‌خوانند، لمس نمودن آن بى‌طهارت چه صورت دارد؟

جواب: باسمه تعالى؛ مسّ كلمه جلاله به هر صورت كه نوشته شود بدون وضو جايز نيست، و مسّ نوشته‌اى كه كلمۀ جلاله نيست، فقط رمز و نشانۀ آن است مانعى ندارد، و الله العالم.

 

سؤال ١۴٧- آب مضاف حتى اگر به اندازۀ يك رودخانه باشد (  گِل‌آلود) حكمش چيست؟

جواب: باسمه تعالى؛ آب رودخانۀ گِل‌آلود مضاف نيست، و آب مضاف چه كم چه زياد در اثر ملاقات با نجس، نجس مى‌شود مگر در صورتى كه بالاتر داراى فشار باشد. در اين صورت اگر قسمت پايين ملاقات كرد، قسمت بالاتر نجس نمى‌شود، و الله العالم.

 

سؤال ١۴٨- بعد از اينكه انسان استبرا را انجام داد، آيا صبر كند تا رطوبتى مثل بول از او خارج شود يا مى‌تواند سريعاً تطهير كند؟

جواب: باسمه تعالى؛ با عمل استبرا بول باقيمانده احياناً خارج مى‌شود، و شرط صحت استبرا خروج چيزى بوسيلۀ آن نيست، و محل را پس از عمل استبرا آب مى‌كشد، و الله العالم.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس