فتاوای آیت الله العظمی فاضل لنکرانی (قدس سره) - مطهرات

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > مطهرات:

فتاوای آیت الله العظمی فاضل لنکرانی (قدس سره)

سؤال 38 :آبهاى لوله كشى شهر و روستا گاهى به واسطه آنكه كُلُر به آن مى زنند به رنگ سفيد درمى آيد، آيا در آن حال مضاف است يا نه و تطهير و وضو با آن چگونه است؟

جواب: اگر در آن حال به آن آبِ تنها گفته مى شود احكام مضاف را ندارد و تطهير و وضو با آن صحيح است و نيز اگر شك كنند كه مضاف شده يا نه، محكوم به مطلق بودن است، امّا اگر كلر به قدرى زياد باشد كه به آن آبِ تنها گفته نشود مضاف شده و بايد براى تطهير و وضو صبر كنند تا صاف شود.

سؤال 39 :اگر آفتاب از پشت شيشه بر چيز متجنس بتابد، آيا پاك مى شود يا نه؟ و اگر پشت خود شيشه نجس باشد، چطور؟

جواب: اگر شيشه صاف باشد ظاهراً حائل و مانع تابش نور خورشيد نمى شود و با رعايت شرايطى كه در توضيح المسائل بيان شده مطلقاً پاك كننده مى باشد.

سؤال 40 :آيا شيشه هاى معمولى درب و پنجره مانع از مطهريّت آفتاب است؟

جواب: مانع مطهريّت نيست ولى شرايط معتبره بايد در آن رعايت شود.

سؤال 41 :آيا كف پا و ته كفش با راه رفتن روى زمينى كه با موزاييك فرش شده يا آسفالت شده پاك مى شوند؟

جواب: بلى، ظاهراً با راه رفتن روى زمينى كه با موزاييك فرش شده پاك مى شوند ولى روى آسفالت مشكل است مگر اينكه خاك، روىِ آسفالت را گرفته باشد.

سؤال 42 :آيا تينر پاك كننده است؟

جواب: تينر و امثال آن پاك كننده نيستند و مطهرات همانها است كه در توضيح المسائل بيان شده است

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس