فتاوای آیت الله العظمی نوری همدانی (مدظله) - مشروبات الکلی

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > مشروبات الکلی:

فتاوای آیت الله العظمی نوری همدانی (مدظله)

سؤال  22 - چرا شراب نجس و حرام است؟

جواب:  با ادلّه شرعيه نجاست و حرمت آن ثابت شده است و در همه شرايع ممنوع بوده است.

سؤال  23 - نجاست و حرمت استفاده از الكل اتيليك (اعم از منابع تخميرى، شيميايى و صناعى) در طب و داروسازى به صورت موضعى (زداينده، خشك كننده، ضد عفونى كننده) و خوراكى اعم از اينكه خوردن آن جنبه دارويى داشته باشد مثل سم زدايى متانول و يا به صورت جزئى فرعى در يك فرآورده دارويى مايع به عنوان حلال يا محافظ وارد شده باشد را تعيين فرماييد.

جواب:  در صورتى كه مايع و مست كننده باشد، نجس است و خوردن آن هم حرام است مگر اينكه به عنوان دارو مورد استفاده قرار گيرد و راه درمان منحصر به آن باشد. و اگر شك داشته باشيد كه آيا مست كننده هست يا خير، طاهر است و خوردن آن هم اشكال ندارد.

سؤال  764 - اينجانب مدتى است كه به مرض اسهال مبتلى گشته و هر چه مداوا نموده ‏ام مفيد واقع نگشته است و بر حسب تجربه در موارد مشابه و به گفته دكترها خوردن يك ليوان شراب براى اين مرض مفيد است، متمنّى است كه رأى حضرتعالى در اين زمينه را مرقوم فرماييد؟

جواب:  خوردن شراب و كلّيه مسكرات از محرّماتِ مسلّم اسلام است ولى چنانچه طبق تشخيص پزشك متخصّص و مورد اطمينان تجويز شود و معالجه بيمار نيز منحصر به آشاميدن آن باشد و (جايگزين) هم نداشته باشد مى‏تواند براى درمان به مقدار ضرورت مصرف كند.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس